Hoe wordt mijn autoverzekeringspremie berekend?

Een lage premie voor je autoverzekering. Dat willen we allemaal. Vrijwel alle verzekeraars bieden daarom kortingen aan op je premie. Hoe langer je zonder schade rijdt, hoe hoger je korting wordt. Hierbij zijn je schadevrije jaren en je trede op de bonus-malus ladder belangrijk. Maar hoe zit dit precies?


Schadevrije jaren

Een schadevrij jaar is een verzekeringsjaar waarin je geen schade hebt gemeld of alleen schade hebt gemeld waar jij geen schuld aan had. Zoals schade die je hebt verhaald op een ander, stormschade of diefstal. Ieder verzekeringsjaar waarin je geen schade door eigen schuld meldt, zorgt ervoor dat je een extra schadevrij jaar krijgt. Meld je toch schade, dan worden schadevrije jaren in mindering gebracht. Nederlandse verzekeringsmaatschappijen gebruiken het systeem Roy-data om je aantal schadevrije jaren vast te leggen. Op deze manier hoef je niet langer een no-claimverklaring op te sturen naar je nieuwe verzekeringsmaatschappij als je overstapt.

Schadevrije jaren zijn van grote invloed op de hoogte van je premie en daarom wordt hier altijd naar gevraagd bij het afsluiten van een nieuwe autoverzekering. Je geeft bij het aanvragen van je verzekering zelf je schadevrije jaren aan. Vervolgens wordt gecontroleerd of deze overeenkomen met de gegevens in Roy-data. Komt dit niet overeen, dan wordt het aantal schadevrije jaren uit Roy-data gebruikt. Je vindt je aantal schadevrije jaren terug op je verzekeringspolis.

Niet alle schades hebben invloed op je schadevrije jaren. Als de schade verhaald kan worden op een ander bijvoorbeeld. Of als je een schade meldt die valt onder een Beperkt Cascoverzekering. Heb je wel schuld aan de schade? Dan wordt je aantal schadevrije jaren met 5 verminderd. Dit kan invloed hebben op de hoogte op je premie.

 

Bonus-malus ladder

Je schadevrije jaren komen overeen met een trede op de bonus-malus ladder. Elke verzekeringsmaatschappij heeft een basistrede waarop je start met 0 schadevrije jaren. Na elk schadevrij jaar komt hier een trede bij. De treden geven aan of je korting op je premie krijgt (bonus) of juist een toeslag moet betalen (malus). Hoe hoger je trede, hoe hoger het kortingspercentage. En andersom. Het kortingspercentage wordt ook wel no-claimkorting genoemd. Als je de maximale no-claimkorting hebt bereikt en je geen schade meldt, stijg je nog wel in schadevrije jaren en treden, maar wordt je premie niet meer lager. Wel bouw je een no-claimbescherming op. Meld je toch een keer schade, dan val je wel terug in treden maar heeft dit geen invloed op je kortingspercentage. Wel heeft dit invloed op je schadevrije jaren. Meld je vaker schade, dan kan de extra terugval in schadevrije jaren wel gevolgen hebben voor je premie.  

Schade melden

Sommige mensen betalen de schade die ze hebben veroorzaakt bij een ander liever uit eigen zak. Dit is een onverstandige zet. De tegenpartij kan bijvoorbeeld ineens een hoger bedrag eisen dan de daadwerkelijke schade of volgens de regelgeving had je eigenlijk geen schuld aan het ongeluk. Daarom is het verstandig om toch de schade via je autoverzekering af te handelen. Je kunt er namelijk altijd achteraf voor kiezen om het bedrag alsnog zelf te betalen. Je betaalt het schadebedrag dan terug aan je verzekeringsmaatschappij en de terugval in schadevrije jaren wordt weer hersteld. Je hebt tot een jaar nadat de schade is uitgekeerd de tijd om terug te betalen.

Heb je een aantal schadevrije jaren opgebouwd en wil je weten hoeveel korting dit oplevert? Bereken dan snel je premie!