We hebben voor elke behandeling een tarief afgesproken met onze gecontracteerde zorgverleners. Als je een bepaalde behandeling nodig hebt, dan mag je zorgverlener het gecontracteerd tarief rekenen. Dit tarief kan per zorgverlener verschillen. Een behandeling kan bij de ene zorgverlener dus duurder zijn dan bij een andere. Het gemiddelde van alle afgesproken tarieven voor een behandeling noemen we het gemiddeld gecontracteerd tarief.
Heb je Gewoon ZEKUR Zorg Basis en ga je naar een zorgverlener zonder contract, dan krijg je voor verzekerde zorg maximaal 80% van dit gemiddeld gecontracteerd tarief vergoed. Als je wilt weten wat de maximale vergoedingen zijn, kijk dan in de Lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgverleners basisverzekering.
Heb je Gewoon ZEKUR Zorg Plus en ga je voor geestelijke gezondheidszorg of verpleging en verzorging naar een zorgverlener zonder contract, dan krijg je voor deze 2 verzekerde zorgsoorten maximaal 90% van het gemiddeld gecontracteerd tarief vergoed.
Wil je naar een zorgverlener zonder contract? Maar ga je niet omdat je het bedrag dat je zelf moet betalen te hoog vindt? Met andere woorden ervaar je hinder (een hinderpaal) om naar een zorgverlener zonder contract te gaan? Dan kan je een beroep doen op de hardheidsclausule voor niet-gecontracteerde zorg en een aanvraag doen voor een hogere vergoeding. Dit kan via ons online klachtenformulier. Geef aan waarom het bedrag dat je zelf moet betalen je tegenhoudt om naar deze niet-gecontracteerde zorgverlener te gaan. Geef ook aan waarom je voor deze zorgverlener kiest. We doen ons best je binnen 14 dagen te vertellen of je een hogere vergoeding ontvangt.