Zorgnota's declareren

Rechtstreekse betaling

Tegenwoordig sturen de meeste zorgverleners nota’s rechtstreeks naar ons. Je hoeft zelf niet meer te declareren, want we verrekenen deze nota’s direct met de zorgverlener. Daar merk je niets van, tenzij je moet bijbetalen. Bijvoorbeeld vanwege het eigen risico of eigen bijdrage of omdat de kosten hoger zijn dan het verzekerde bedrag. 

Zelf een nota ontvangen

Als je toch zelf een nota hebt ontvangen, declareer deze dan online via Mijn ZEKUR Zorg.

Het is belangrijk dat de volgende informatie op de nota staat:

  • je naam, adres en geboortedatum
  • soort behandeling, het bedrag per behandeling en de datum van de behandeling
  • naam en adres van de zorgverlener
Je krijgt binnen 6 werkdagen het bedrag dat we vergoeden op jouw rekening. 

Toestemming vooraf


Voor sommige zorg moet je vooraf toestemming aanvragen. Deze toestemming noemen we ook wel een machtiging. In de 
verzekeringsvoorwaarden vind je terug wanneer je toestemming nodig hebt.

Meer over machtigingen

Buitenlandse zorgkosten

Als je in het buitenland de nota voor zorg zelf hebt betaald, dan kan je deze online declareren via Mijn ZEKUR Zorg. De volgende gegevens moeten op de nota staan:

  • Je naam, adres en geboortedatum
  • Soort behandeling, het bedrag per behandeling en de datum van behandeling
  • De naam en het adres van de zorgverlener

Let op: de nota moet in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans geschreven zijn. 
Je moet de originele nota tot een jaar na het indienen van de declaratie bewaren.

Medische kosten of schade veroorzaakt door een ander

Je hebt medische kosten gemaakt of schade waarvoor iemand anders aansprakelijk is. Geef dit zo snel mogelijk aan ons door. Dan kunnen we jouw kosten en de kosten die we vergoeden, terugvragen bij de tegenpartij.  

Schade melden op je Reis- of Annuleringsverzekering van je ZEKUR Zorgverzekering

Lees hier hoe je jouw schade kan melden. Gebruik het schadeformulier als je een reisschade wilt melden of de kosten van het annuleren van je reis wilt declareren. Je kan dit niet in Mijn ZEKUR Zorg declareren.

Heb je hulp nodig tijdens je vakantie dan is de Univé Alarmcentrale 24 uur per dag bereikbaar op

+31 (0)592 34 81 12

Maak je ter plekke extra kosten door een ziekenhuisopname, een overlijdensgeval, pech onderweg of eerdere terugkeer naar huis, dan ben je verplicht vooraf contact op te nemen met de Alarmcentrale.

Zorgkosten

Is mijn zorgnota al in behandeling genomen?

Vanaf 6 werkdagen na het indienen van jouw declaratie, kan je deze terug zien in Mijn ZEKUR Zorg. Je kan dan zien wat de status is van jouw declaratie. Het bedrag wat we vergoeden, ontvang je binnen 6 werkdagen op jouw rekening. Je ontvangt een zorgkostenfactuur waarop staat wat wij vergoeden en of je een eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen.
Als je je zorgnota per post indient, dan ontvang je het bedrag binnen 10 werkdagen.

Mijn nota is niet in het Nederlands geschreven. Kan ik deze indienen?

We accepteren alleen nota's die zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans. Zorg er daarom voor dat je van de zorgverlener een nota in 1 van deze talen krijgt. Als je een nota in een andere taal indient, dan vragen wij je om de nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten betaal je dan zelf. De volgende informatie moet op de nota van de buitenlandse zorgverlener staan:
- Naam, adres en geboortedatum
- Soort behandeling of diagnose, het bedrag per behandeling en de datum van de behandeling
- Gegevens van de zorgverlener
- Bij een nota van een geneesmiddel moet een recept worden meegestuurd. Het aantal milligram of milliliter moet duidelijk op de nota staan
- De naam en het adres van de zorgverlener
- Buitenlandse nota’s moeten worden ingediend met het declaratieformulier Buitenland


Je kan de nota digitaal in Mijn ZEKUR Zorg indienen.

Tot wanneer kan ik een zorgnota declareren?

Je kan tot uiterlijk 3 jaar na het begin van de behandeling je nota indienen.