Tegenwoordig sturen de meeste zorgverleners nota’s rechtstreeks naar ons. Je hoeft zelf niet meer te declareren, want we verrekenen deze nota’s direct met de zorgverlener. Daar merk je niets van, tenzij je moet bijbetalen. Bijvoorbeeld vanwege het eigen risico of eigen bijdrage of omdat de kosten hoger zijn dan het verzekerde bedrag.

Als je toch zelf een nota hebt ontvangen, declareer deze dan online via Mijn ZEKUR Zorg of de ZEKUR Zorg App. Binnen 4 werkdagen staat het bedrag dat we vergoeden op jouw rekening. 

Declaratie indienen

Hier moet een nota aan voldoen

Wij kunnen je declaratie alleen verwerken als de volgende informatie op de nota staat:

  • je naam, adres en geboortedatum
  • soort behandeling, het bedrag per behandeling en de datum van de behandeling
  • naam en adres van de zorgverlener
  • de datum waarop de nota door de zorgverlener is opgemaakt
  • het notanummer. Deze is opvolgend en elk nummer mag 1x voorkomen

Reiskosten zittend ziekenvervoer declareren

Wil je jouw reiskosten voor zittend ziekenvervoer declareren, dan heb je vooraf toestemming van ons nodig. Deze toestemming noemen we ook wel een machtiging. 

Meer over machtigingen

Buitenlandse zorgkosten

Als je in het buitenland de nota voor zorg zelf hebt betaald, dan kan je deze online declareren via Mijn ZEKUR Zorg of de ZEKUR Zorg app. De volgende gegevens moeten op de nota staan:

  • Je naam, adres en geboortedatum
  • Soort behandeling, het bedrag per behandeling en de datum van behandeling
  • De naam en het adres van de zorgverlener
  • de datum waarop de nota door de zorgverlener is opgemaakt
  • het notanummer. Deze is opvolgend en elk nummer mag 1x voorkomen


Let op: de nota moet in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans geschreven zijn. 
Je moet de originele nota tot een jaar na het indienen van de declaratie bewaren.

Veelgestelde vragen over zorgkosten declareren

  • Ik heb een ongeluk gehad en hierdoor medische kosten gemaakt. Kan ik deze kosten verhalen op de tegenpartij?

    Je hebt medische kosten gemaakt of schade waarvoor iemand anders aansprakelijk is. Geef dit zo snel mogelijk aan ons door . Dan kunnen we jouw kosten en de kosten die we vergoeden, terugvragen bij de tegenpartij.


    Lees meer over het verhalen van schade

  • Is mijn zorgnota al in behandeling genomen?
    Vanaf 6 werkdagen na het indienen van jouw declaratie, kan je deze terug zien in Mijn ZEKUR Zorg. Je kan dan zien wat de status is van jouw declaratie. Het bedrag wat we vergoeden, ontvang je binnen 6 werkdagen op jouw rekening. Je ontvangt een zorgkostenfactuur waarop staat wat wij vergoeden en of je een eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen.
    Als je je zorgnota per post indient, dan ontvang je het bedrag binnen 10 werkdagen.
  • Mijn nota is niet in het Nederlands geschreven. Kan ik deze indienen?

    We accepteren alleen nota's die zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans. Zorg er daarom voor dat je van de zorgverlener een nota in 1 van deze talen krijgt. Als je een nota in een andere taal indient, dan vragen wij je om de nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten betaal je dan zelf. De volgende informatie moet op de nota van de buitenlandse zorgverlener staan:
    - Naam, adres en geboortedatum
    - Soort behandeling of diagnose, het bedrag per behandeling en de datum van de behandeling
    - Gegevens van de zorgverlener
    - Bij een nota van een geneesmiddel moet een recept worden meegestuurd. Het aantal milligram of milliliter moet duidelijk op de nota staan
    - De naam en het adres van de zorgverlener
    - Buitenlandse nota’s moeten worden ingediend met het declaratieformulier Buitenland


    Je kan de nota digitaal in Mijn ZEKUR Zorg indienen.

  • Tot wanneer kan ik een zorgnota declareren?
    Je kan tot uiterlijk 3 jaar na het begin van de behandeling je nota indienen.