Tegenwoordig sturen de meeste zorgverleners rekeningen rechtstreeks naar ons. Je hoeft dan zelf niet meer te declareren, want we verrekenen deze nota’s direct met de zorgverlener. Daar merk je niets van, tenzij je moet bijbetalen. Bijvoorbeeld vanwege het eigen risico of eigen bijdrage. Of omdat de kosten hoger zijn dan het verzekerde bedrag. 

Declaratie indienen

Heb je toch zelf een rekening van een zorgverlener ontvangen? Declareer deze dan online via Mijn ZEKUR Zorg of de ZEKUR Zorg App. Binnen 4 werkdagen staat het bedrag dat we vergoeden op je rekening. 

Hier moet een nota aan voldoen

Wij kunnen je declaratie alleen verwerken als de volgende informatie op de nota staat:

  • Je naam, adres en geboortedatum
  • Soort behandeling, het bedrag per behandeling en de datum van de behandeling
  • Naam en adres van de zorgverlener
  • De datum waarop de nota door de zorgverlener is opgemaakt
  • Het notanummer. Deze is opvolgend en elk nummer mag één keer voorkomen

Buitenlandse zorgkosten

Ook buitenlandse zorgkosten declareer je eenvoudig via Mijn ZEKUR Zorg en de ZEKUR Zorg App.

Let op: De nota moet in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans geschreven zijn. Je moet de originele nota tot een jaar na het indienen van de declaratie bewaren.

Reiskosten zittend ziekenvervoer declareren

Wil je reiskosten voor zittend ziekenvervoer declareren? Dan heb je vooraf toestemming van ons nodig. Deze toestemming noemen we ook wel een machtiging. Lees meer over het aanvragen van een machtiging voor zittend ziekenvervoer.

Veelgestelde vragen

  • Tot wanneer kan ik een zorgnota declareren?

  • Mijn nota is niet in het Nederlands geschreven. Kan ik deze indienen?

  • Is mijn zorgnota al in behandeling genomen?

  • Ik heb een ongeluk gehad en hierdoor medische kosten gemaakt. Kan ik deze kosten verhalen op de tegenpartij?