Veelgestelde vragen

Overzicht veelgestelde vragen


Bekijk de antwoorden op de veelgestelde vragen. Zit het antwoord op je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Onderwerpen

  • Algemeen

    Fietsverzekering - Algemeen

    Ben ik per direct verzekerd bij ZEKUR Fiets?

    Als je een nieuwe fietsverzekering hebt aangevraagd bij ZEKUR gaat je verzekering in op de datum die jij kiest. Je kunt op zijn vroegst de dekking laten ingaan op het tijdstip waarop je de fietsverzekering hebt aangevraagd. Wij vergoeden geen schade die voor dit tijdstip is ontstaan.

    Als je een fietsverzekering afsluit, heb je 14 dagen bedenktijd. In die periode kun je alsnog besluiten om er vanaf te zien, zonder gevolgen. Als je al premie hebt betaald, dan betalen wij die natuurlijk terug. 

    Hoe kan ik schade of diefstal melden?

    Meld schade of diefstal zo snel mogelijk aan ZEKUR. Gebruik hiervoor het schadeformulier. Onderteken het ingevulde formulier, scan het en stuur het inclusief bijlagen via e-mail aan schadezekur@aevitae.nl. Bel bij vragen naar Klantenservice ZEKUR Rijden 0900-369 6666.


    Algemene tips



    • Meld je schade zo snel mogelijk. Hoe langer je wacht, des te meer risico je loopt dat je schade niet meer kan worden behandeld.

    • Stuur alle mogelijk relevante (originele) bewijsstukken* via de post na.

    • Ben je de dupe geworden van diefstal? Doe dan altijd meteen aangifte bij de plaatselijke politie en stuur het originele proces-verbaal met de schademelding mee.

    • Bij grote schades kan er een schade-expert worden ingezet. Is er een schade-expert nodig, dan is het belangrijk dat je alle beschadigde zaken niet repareert, herstelt of weggooit voordat de expertise heeft plaatsgevonden. Zo kan de expert een zo goed mogelijk oordeel geven over de schade.


    *Relevante bewijsstukken zijn:



    • Ingevuld schadeformulier

    • Proces-verbaal van aangifte bij de politie (mag een scan zijn)

    • Kopie of scan van de aankoopnota

    • Eventueel foto’s van de schade

    • Bij diefstal: twee originele fietssleutels waarvan er één sporen van gebruik heeft

    • Begroting van de reparatiekosten of gespecificeerde reparatienota


     

    Hoe wordt de hoogte van mijn premie bepaald?

    Je premie wordt bepaald aan de hand van de waarde van je fiets en de postcode van je woonplaats.

    Ik heb pechhulp nodig

    Bel de alarmcentrale van Allianz Global Assistance: +31 (0)20-851 22 94.

    Allianz is de partij die de pechhulp verleent.

    Ik wil een wijziging doorgeven. Hoe kan ik dat doen?

    Wil je een wijziging aan ons doorgeven, bijvoorbeeld je verhuizing, stuur ons dan een mail  Vermeld hierin duidelijk:

    • Je relatienummer of polisnummer 
    • Je NAW-gegevens
    • Het soort wijziging dat je wilt doorgeven
    • De relevante gegevens van deze wijziging

    Is de schade ook gedekt als ik iemand anders op mijn fiets laat rijden?

    Ja. 

    Kan ik mijn verzekering opzeggen?

    Je fietsverzekering sluit je af voor 3 jaar. Tijdens deze looptijd kun je je verzekering niet opzeggen. Als je verhuist naar buitenland is je verzekering niet meer geldig.

    Wat moet ik doen als mijn fiets gestolen is?

    Meld ons zo snel mogelijk dat je fiets gestolen is en stuur ons:

    • schadeformulier
    • proces-verbaal van aangifte bij de politie (mag een scan zijn)
    • aankoopnota (mag een scan zijn)
    • de twee bij ons geregistreerde fietssleutels. De nummers van deze sleutels geef je aan ons door bij het aanvragen van de verzekering en staan vermeld op je polis.

    Zodra wij alle benodigde stukken hebben ontvangen, beoordelen wij of je recht hebt op schadevergoeding. Uiterlijk op de zevende kalenderdag na het melden van de diefstal krijg je een bedrag overgemaakt naar je bankrekening. Dit bedrag is gelijk aan de verzekerde waarde van je fiets min een eventueel eigen risico. Wij moeten dan wel alle benodigde stukken binnen deze termijn van je hebben ontvangen.

    Wordt de fiets na uitbetaling teruggevonden? Neem dan contact met ons op. De schadevergoeding mag je houden, maar wij zijn eigenaar van de gestolen fiets.

  • Algemeen

    Autoverzekering - Algemeen

    Ben ik per direct verzekerd bij ZEKUR Auto?

    Als je een nieuwe autoverzekering hebt aangevraagd bij ZEKUR gaat je verzekering in op de door jou gekozen datum. Tenzij we je – nog voor het afronden van je aanvraag - iets anders hebben gemeld. Het tijdstip waarop de autoverzekering is afgesloten is het vroegste moment waarop de dekking begint. Wij vergoeden dan ook geen schade die voor dit tijdstip is ontstaan.

    Als je een autoverzekering afsluit heb je 14 dagen bedenktijd. In die periode kun je alsnog besluiten om er vanaf te zien, zonder gevolgen. Als je al premie hebt betaald, dan betalen wij die natuurlijk terug.

    Hoe kom ik aan een Groene Kaart?

    Zodra je ZEKUR Autoverzekering is afgesloten ontvang je per email de Groene Kaart.
    De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs voor je auto. 

    Binnen de Europese Unie is het voldoende als je deze digitaal kan tonen, bijvoorbeeld op je telefoon. Maar het is handig om de groene kaart uit te printen zodat je 'm bij je hebt. Dit kan in zwart-wit en hoeft niet op groen papier.


    In de volgende landen is de originele groene kaart wel verplicht. 



    • Albanië;

    • Bosnië en Herzegovina;

    • Iran;

    • Israël;

    • Marokko;

    • Moldavië;

    • Montenegro;

    • Oekraïne;

    • Servië;

    • Tunesië;

    • Turkije;

    • Joegoslavische Republiek;

    • Macedonië;

    • Rusland en Wit-Rusland



    Ga je met je auto naar één van deze landen, dan heb je een originele groene kaart nodig. Deze kun je aanvragen via onze klantenservice. Je krijgt je groene kaart dan via de post toegestuurd.

    Hoe moet ik het schadeformulier invullen?

    • Is er een andere partij betrokken bij het ongeval? Vul dan samen zo snel mogelijk één schadeformulier in. 
    • De voorkant van het schadeformulier vul je samen met de tegenpartij in. Hierop maak je een goede tekening van de situatie. Kruis de hokjes aan die van toepassing zijn en onderteken allebei de voorkant van het formulier. De achterkant kun je op je gemak thuis invullen. 
    • Zorg voor een kopie van het schadeformulier voor je eigen administratie. 
    • Zijn er getuigen (bijvoorbeeld passagiers)? Noteer hun naam, adres en telefoonnummer op het formulier. 
    • Laat de tegenpartij de verzekeringsgegevens goed opschrijven. 
    • Check of het schadeformulier is ondertekend door jou én de tegenpartij. De kruisjes bij vraag 12 (over hoe het verkeersongeval is gebeurd) zijn heel belangrijk. Geef ook aan hoeveel vakjes je hebt aangekruist op het formulier. Als je iets niet zeker weet, kruis het dan niet aan. Dit kan er namelijk voor zorgen dat er problemen ontstaan bij het bepalen wie er schuld heeft aan het ongeval.
    • Als je het niet eens bent met wat de tegenpartij op het formulier heeft ingevuld, dan zet je natuurlijk géén handtekening onder punt 15. Je tekent alleen als je het eens bent met de kruisjes die bij punt 12 (toedracht) staan ingevuld en met de situatieschets van het ongeval. De opmerkingen die de tegenpartij opschrijft onder punt 14 (mijn opmerkingen) zijn niet jouw verantwoordelijkheid, dus hier teken je niet voor. 
    • Belangrijk: zorg dat je het kenteken ingevuld hebt.

    Hoe wordt de hoogte van mijn premie bepaald?

    Je premie wordt bepaald aan de hand van je aantal schadevrije jaren. Hoe meer schadevrije jaren, des te hoger je korting. Daarnaast zijn ook de volgende punten van invloed op de hoogte van de premie:



    • leeftijd

    • postcode

    • gewicht van de auto

    • (alleen bij Cascodekking) de nieuwwaarde van de auto

    Ik wil een wijziging doorgeven. Hoe kan ik dat doen?

    Wil je een wijziging aan ons doorgeven, bijvoorbeeld je verhuizing of vervanging van je huidige auto door een nieuwe auto? Stuur je vraag naar infozekur@aevitae.nl.
    Vermeld daarbij duidelijk: 


    • Je klantnummer 

    • Je NAW-gegevens 

    • Het soort wijziging dat je wilt doorgeven 

    • De relevante gegevens van deze wijziging

    Is de schade ook gedekt als ik iemand anders in mijn auto laat rijden?

    Ja, maar niet als deze persoon het meest in de auto rijdt (en dus hoofdbestuurder is) of geen in Nederland geldig rijbewijs heeft.Als die ander schade veroorzaakt, kunnen wel je Bonus Malus-korting en de schadevrije jaren die je hebt opgebouwd omlaag gaan.

    Kan ik mijn Extra ZEKUR Autoverzekering ook uitbreiden?

    Ja dat kan. Je kunt dit pakket uitbreiden met: 


    • Pechhulp Nederland 

    • Pechhulp Europa 

    • Schadeverzekering Inzittenden 

    • Rechtsbijstand

    Kan ik mijn Gewoon ZEKUR Autoverzekering ook uitbreiden?

    Ja dat kan. Je kunt dit pakket uitbreiden met: 


    • Pechhulp Nederland 

    • Pechhulp Europa 

    • Schadeverzekering Inzittenden 

    • Rechtsbijstand

    Pechhulp nodig?

    Bel onze alarmcentrale op 020 592 9152 en ZEKUR stuurt dan direct een monteur naar je toe.

    Waarom betaal ik de eerste keer meer dan de maandpremie die de site aangaf?

    Als de polis ingaat na de 15e van de maand, dan wordt de eerste premie berekend vanaf de ingangsdatum tot en met de volgende maand. Bijvoorbeeld: de ingangsdatum is 16-7. De eerste premie is dan van 16-7 tot 1-9.

    Waarom betaal ik de eerste keer minder dan de maandpremie die de site aangaf?

    Als de polis ingaat voor de 15e van de maand, dan wordt de eerste premie berekend over minder dan een maand. Bijvoorbeeld: de ingangsdatum is 10-7. De eerste premie is dan van 10-7 tot 1-8.

    Waarvoor ben ik verzekerd als ik voor Extra ZEKUR kies?

    Met Extra ZEKUR ben je verzekerd voor schade die je aan anderen aanbrengt (WA) en ook bij schade aan je eigen auto. Je hebt naast een WA ook een Volledig Casco verzekering. Extra ZEKUR verzekert onder andere tegen: 



    • Schade aan de eigen auto bij een aanrijding 

    • Brand 

    • Diefstal, inbraak, joyriding 

    • Ruitbreuk 

    • Botsing met loslopende dieren 

    • Storm, hagel, overstroming 

    • Kwaadwillige beschadiging en vandalisme 

    • Accessoires tot € 500,- zijn gratis meeverzekerd. 


    Accessoires tot € 5.000,- zijn makkelijk mee te verzekeren tegen een lage premie.

    Waarvoor ben ik verzekerd als ik voor Gewoon ZEKUR kies?

    Met Gewoon ZEKUR heb je een Wettelijke Aansprakelijkheid en ben je verzekerd voor schade die je aan andere personen of voertuigen aanbrengt. Een WA verzekering is verplicht in Nederland. Met Gewoon ZEKUR is de schade aan personen gedekt tot € 5.600.000,-. De schade aan spullen van anderen is gedekt tot € 2.500.000,- . De dekking geldt ook in het buitenland. Je bent dus altijd goed verzekerd!

    Waarvoor ben je verzekerd als je kiest voor Pechhulp Europa

    Met Pechhulp Europa is je auto zowel in Nederland als in het buitenland verzekerd (bij een verblijf van max. 120 dagen per jaar). De verzekering biedt dekking in de volgende landen: alle lidstaten van de Europese Unie inclusief Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland (met uitzondering van de Azoren en Madeira). De Pechhulp geldt niet in je eigen woonplaats, Vlieland en Schiermonnikoog. 

    De reparatie van de auto wordt uitgevoerd door een professionele hulpdienst ter plekke. Als reparatie niet mogelijk is, wordt de auto vervoerd naar de dichtstbijzijnde professionele hulpdienst. ZEKUR Pechhulp geeft maximaal twee keer per jaar recht op transport.

    Waarvoor ben je verzekerd als je kiest voor Rechtsbijstand?

    Als je als autobezitter betrokken bent bij juridische kwesties rond je auto (bijvoorbeeld bij het verhalen van een schade op een aansprakelijke derde of bij aankoop- of reparatiegeschillen met je garage), dan brengt de Rechtsbijstandverzekering uitkomst. Daarmee krijg je deskundige juridische bijstand voor je eigen auto.

    Waarvoor ben je verzekerd als je kiest voor Schadeverzekering Inzittenden?

    Met de schadeverzekering Inzittenden wordt de schade vergoedt voor jezelf als bestuurder en je medepassagiers bij een ongeval, ongeacht de schuldvraag. Vaak is er bij schade geen persoon die aansprakelijk gesteld kan worden. Denk bijvoorbeeld aan schade als gevolg van gladheid. De Schadeverzekering Inzittenden (SVI) vergoedt in dit geval de schade - zowel letsel als materieel – tot een bedrag van € 1.000.000,-.

    Wanneer kan ik mijn verzekering opzeggen?

    ZEKUR wil vooral dat haar klanten tevreden zijn en daarom is de verzekering tussentijds opzegbaar. Je kunt opzeggen per de eerste van een kalendermaand volgend op de opzegdatum of de eerste van een latere kalendermaand. 

    Je kunt een opzegging doorgeven via infozekur@aevitae.nl. Vermeld daarbij dat het gaat om een opzegging en vermeld tevens je klantnummer en per welke datum je wenst op te zeggen.

    Wanneer verandert je premie door schade?

    Als je schade hebt gemeld, kan je premie voor het volgende jaar worden aangepast. Wilt je weten wat de gevolgen zijn voor je premie? De volgende regels gelden: 



    • Heb je het afgelopen jaar geen schade geclaimd op je verzekering? Je stijgt dan automatisch een trede op de Bonus Malus-ladder en je aantal schadevrije jaren verhogen wij met plus 1. 

    • Als de tegenpartij aansprakelijk is en we kunnen de schade op de tegenpartij verhalen, dan blijft je premie hetzelfde. 

    • Als je in het afgelopen jaar schade hebt gedeclareerd bij ons en wij hebben deze vergoed, krijg je minder Bonus Malus-korting. Bekijk de polisvoorwaarden voor de Bonus Malus-tabel. In dat geval worden je schadevrije jaren eveneens verminderd. Mocht je besluiten om alsnog het hele schadebedrag zelf te betalen, dan krijg je weer je oude Bonus Malus-korting terug. Terugbetalen kan binnen 12 maanden nadat wij de schadevergoeding hebben betaald. 

    • De volgende schade oorzaken hebben geen nadelige invloed op je Bonus Malus-korting: 


      • Brand 

      • Diefstal, inbraak, joyriding 

      • Ruitbreuk 

      • Botsing loslopende dieren 

      • Storm, hagel, overstroming 

      • Neervallen van luchtvaartuigen


    Wanneer wordt de schade hersteld of de vergoeding betaald?

    Hoe snel je uitbetaald krijgt en hoe snel de schade aan je auto hersteld wordt, is afhankelijk van de soort verzekering en schade die je hebt. Het is in ieder geval belangrijk om zo snel mogelijk de schade bij ons te melden. 

    Schade aan de auto?
    Dan wordt eerst door een reparateur ingeschat wat de herstelkosten zijn. Bij grotere schades komt er binnen 2 werkdagen een expert kijken om een inschatting te maken. Uiteraard geldt: hoe groter de schade, des te langer duurt het schadeherstel. Je kunt je auto laten repareren door je eigen (BOVAG) garage, maar we helpen je ook graag aan de contactgegevens van een schadehersteller bij jou in de buurt.

    Letselschade?
    Eerlijk is eerlijk: de afhandeling van letselschade kan lang duren, soms wel langer dan een jaar. Dat komt doordat letselschadezaken vaak erg ingewikkeld zijn. Uiteraard proberen wij alles zo goed en snel mogelijk te regelen voor je, maar de tegenpartij moet dan ook goed meewerken.

    Wat biedt de uitbreiding Pechhulp Nederland

    Deze verzekering biedt hulp bij pech onderweg en vervangend vervoer in heel Nederland. Dit geldt niet voor je eigen woonplaats, Vlieland en Schiermonnikoog. 


    De reparatie van de auto wordt uitgevoerd door een professionele hulpdienst ter plekke. Als reparatie niet mogelijk is, wordt de auto vervoerd naar de dichtstbijzijnde professionele hulpdienst of naar een op te geven adres in Nederland.

    Wat doe je als je auto gestolen is?

    Is je auto gestolen en heb je Extra ZEKUR Auto met Volledige Cascodekking? Koop dan niet meteen een andere auto. Mocht je auto binnen 30 dagen onbeschadigd worden teruggevonden, dan ben je verplicht je auto terug te nemen. De reparatiekosten van de schade aan je auto, die tijdens de diefstal zijn ontstaan worden door ons vergoed.

    Wat is het Eigen Risico bij het Extra ZEKUR-pakket?

    Het eigen risico is uitsluitend van toepassing op de dekking Volledig Casco inclusief (Extra) Accessoires. Dus niet op WA, Pechhulp, Schadeverzekering Inzittende en Rechtsbijstand. 

     Bij Volledig Casco kun je kiezen uit drie eigen risico's: 

    •  € 0,- 
    • € 250,- 
    • € 500,-

  • ZZP Aansprakelijkheidsverzekering

    ZZP - Aansprakelijkheidsverzekering

    Heeft ZEKUR een beroepsaansprakelijkheidsverzekering?

    Je kunt bij ons nog geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering af sluiten. We gaan deze in de toekomst wel aan onze verzekeringsbundels toevoegen.

    Wat is het verschil tussen een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering?

    Bij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd voor schade die je veroorzaakt aan spullen van een ander of aan andere personen. Bij een beroepsaansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd voor de gevolgen van het maken van een beroepsfout. Bijvoorbeeld als je verkeerd advies hebt gegeven en jouw klant daardoor schade heeft of als je als boekhouder een fout maakt in de BTW-aangifte en de klant daardoor een boete krijgt. 
    De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zit in onze ZZP Verzekeringsbundel. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering kun je nog niet bij ons afsluitn.

  • Algemeen

    Woonverzekering - Algemeen

    Als ik met mijn samenwonende partner een ZEKUR Wonen Duo afsluit en de polis komt op naam van mijn partner. Ben ik dan ook voor bijvoorbeeld Aansprakelijkheid verzekerd?

    Ja, als jij bij je partner inwoont, ben je verzekerd. Voor de partnerdekking van de particuliere aansprakelijkheidsverzekering wordt in de polisvoorwaarden bepaald dat de inwonende partner onder de dekking valt.

    Ik ben uitwonende student. Tot welke leeftijd kan ik mijn studentenwoonverzekering bij ZEKUR afsluiten?

    Je kunt ZEKUR Wonen Student afsluiten tot 28 jaar. Ben je ouder dan 27? Dan wordt je verzekering automatisch overgezet naar ZEKUR Wonen Single. Ben je geen student meer? Geef dat dan even aan ons door, zodat je bundel overgezet kan worden.

    Ik ga binnenkort verhuizen

    Als je gaat verhuizen moet je in ieder geval je persoonsgegevens en je nieuwe adres gegevens doorgeven via infozekur@aevitae.nl. De gegevens die ZEKUR vanuit de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) ontvangt, kunnen we helaas niet overnemen in de registratie van ZEKUR Wonen. Wijzigingen in je persoonsgegevens zul je daarom aan ons moeten melden.

    Ik heb een appartement, is het dan nodig om een Woonhuisverzekering af te sluiten?

    Dit is niet altijd nodig. Controleer of de Vereniging van Eigenaren (VvE) een woonhuisverzekering (opstalverzekering) heeft geregeld.

    In de meeste gevallen is met een appartement sprake van een gezamenlijk eigendom en kent het veelal een Vereniging van Eigenaren. Deze draagt zorg voor een woonhuisverzekering voor de gehele opstal, dat wil zeggen het gehele gebouw van de eigenaren tezamen.

    Als er geen woonhuisverzekering door de vereniging is afgesloten of er is geen VVE dan kan de eigenaar zijn eigen appartement verzekeren en komt er een zogenaamde appartementenclausule op de polis.

    Ik wil een wijziging doorgeven. Hoe kan ik dat doen?

    Wil je een wijziging aan ons doorgeven, bijvoorbeeld omdat je gezinssituatie is gewijzigd of omdat je gaat samenwonen? Stuur je vraag naar infozekur@aevitae.nl.
    Vermeld daarbij duidelijk: 

    • Je klantnummer
    • Je NAW-gegevens
    • Het soort wijziging dat je wilt doorgeven
    • De relevante gegevens van deze wijziging

    Ik wil mijn ZEKUR Wonen Bundel opzeggen. Hoe doe ik dat?

    De ZEKUR Wonen Bundel is tussentijds opzegbaar. Je kunt opzeggen per de eerste van een kalendermaand volgend op de opzegdatum, of de eerste van een latere kalendermaand.
    Je kunt een opzegging doorgeven via infozekur@aevitae.nl. Vermeld daarbij dat het gaat om een opzegging en vermeld tevens je klantnummer en per welke datum je wenst op te zeggen.

    Ik woon in een container woning. Kan ik me bij jullie verzekeren?

    Als je in een containerwoning woont, kun je bij ons geen ZEKUR Wonen afsluiten. 

    Kan ik schade ook via email melden?

    Ja, dit raden we juist aan. Lees op de pagina Schade melden wat te doen in geval van schade.

    Tot welk bedrag keert ZEKUR uit bij schade?

    Bij ZEKUR keren we gewoon de schade uit tot maximaal het verzekerde bedrag, dit verschilt wel of je student, starter of samenwonend bent. Zo ben je nooit onderverzekerd!


    Voorbeeld:

    Je inboedel heb je verzekerd voor € 75.000,-, terwijl deze in werkelijkheid € 100.000,- waard is. Je bent in dit geval 25% onderverzekerd.
    De meeste verzekeraars keren bij schade gedeeltelijk uit bij onderverzekering, namelijk het verzekerd percentage. Bijvoorbeeld: je hebt een brandschade aan je inboedel van € 4.000,-.
    Dat betekent: 75% van € 4.000,- = € 3.000,-. ZEKUR keert de schade echter uit tot het verzekerde bedrag, nl: € 4.000,-.

    Waarom betaal ik de eerste keer meer dan de maandpremie die de site aangaf?

    Als de polis ingaat na de 15e van de maand, dan wordt de eerste premie berekend vanaf de ingangsdatum tot en met de volgende maand. Bijvoorbeeld: de ingangsdatum is 16-7. De eerste premie is dan van 16-7 tot 1-9.

    Waarom betaal ik de eerste keer minder dan de maandpremie die de site aangaf?

    Als de polis ingaat voor de 15e van de maand, dan wordt de eerste premie berekend over minder dan een maand. Bijvoorbeeld: de ingangsdatum is 10-7. De eerste premie is dan van 10-7 tot 1-8.

    Waarvoor ben ik verzekerd als ik voor Extra ZEKUR kies?

    Extra ZEKUR is onze uitgebreide verzekeringsbundel. Naast de basisbundel kies je hiermee ook voor de Doorlopende Reisverzekering, de Ongevallenverzekering, de Rechtsbijstandverzekering en de Multimedia Buitenshuisverzekering.

    Je kunt deze bundel uitbreiden met de Woonhuisverzekering inclusief Glasverzekering, Annulering Reisverzekering, Extra Buitenshuisverzekering, Extra Ongevallenverzekering en Extra Rechtsbijstandverzekering.

    Waarvoor ben ik verzekerd als ik voor Gewoon ZEKUR kies?

    Gewoon ZEKUR is de basisbundel waarin de verzekeringen zitten die je minimaal nodig hebt als je op jezelf woont. Hierin zit een Inboedel- en Aansprakelijkheidsverzekering.

  • Aansprakelijkheidsverzekering

    Woonverzekering - Aansprakelijkheidsverzekering

    Geldt de Aansprakelijkheidsverzekering wereldwijd?

    Ja. Met de aansprakelijkheidsverzekering van ZEKUR ontvang je wereldwijde dekking bij schade door jou veroorzaakt.

    Tot welk bedrag ben ik verzekerd met de Aansprakelijkheidsverzekering?

    Hieronder staan de verzekerde bedragen vermeld per woonsituatie.


    • Student uitwonend: € 500.000,- 
    • Single: € 1.000.000,- 
    • Duo: € 1.000.000,-

    Wat is het eigen risico van de Aansprakelijkheidsverzekering?

    Er geldt geen eigen risico. Bekijk de polisvoorwaarden ZEKUR Wonen voor meer informatie over de aansprakelijkheidsverzekering.

    Wat vergoed de Aansprakelijkheidsverzekering

    Met de Aansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd voor aansprakelijkheid voor materiële schade en letselschade veroorzaakt aan anderen dan jijzelf. De kosten hiervan kunnen hoog oplopen. Met deze verzekering bescherm je jezelf tegen financiële problemen als gevolg van schade die jij hebt veroorzaakt.

  • Annuleringsverzekering

    Woonverzekering - Annuleringsverzekering

    Tot welk bedrag ben je verzekerd met de Annulering Reisverzekering?

    Hieronder staan de verzekerde bedragen vermeld per woonsituatie. 

    Student uitwonend

    € 1.250,- per reis en max. € 2.000,- per jaar

    Single
    € 1.250,- per reis en max. € 2.000,- per jaar

    Duo
    € 2.500,- per reis en max. € 4.000,- per jaar

    Waarvoor ben je verzekert met de Annulering Reisverzekering?

    De verzekering keert onder andere uit als je vakantie niet doorgaat of moet worden afgebroken als gevolg van: 

    • Onvrijwillige werkloosheid van jou of je partner 
    • Overlijden/ziekte of ongevalletsel van jou of je familieleden 1e en 2e graad 
    • Overlijden/ziekte of ongevalletsel van familie/vrienden in het buitenland waar jij verblijft of zou verblijven 
    • Zwangerschap, medisch noodzakelijke operatie en vertraging van het openbaar vervoer

    Wat is het eigen risico voor de Annulering Reisverzekering?

    Sluit de Doorlopende Annulering Reisverzekering af voordat je een reis boekt of binnen zeven dagen nadat je je reis hebt geboekt.

  • Buitenshuisverzekering

    Woonverzekering - Buitenshuisverzekering

    Tot welk bedrag ben je verzekerd met de Multimedia Buitenshuisverzekering?

    Hieronder staand de verzekerde bedragen vermeld per woonsituatie. 

    Student uitwonend

    € 1.500,- per gebeurtenis en max. € 2.000,- per verzekeringsjaar

    Single

    € 1.500,- per gebeurtenis en max. € 2.000,- per verzekeringsjaar


    Duo

    € 2.000,- per gebeurtenis en max. € 2.500,- per verzekeringsjaar

    Waarvoor ben je verzekerd met de Multimedia Buitenshuisverzekering?

    De Multimedia Buitenshuisverzekering van ZEKUR keert onder andere uit bij schade door brand, diefstal, vermissing, neerslag, storm en andere plotseling van buiten komende gebeurtenissen.
    Het eerste jaar zijn je spullen verzekerd voor de nieuwwaarde, daarna voor de dagwaarde.

    Wat is het eigen risico van de Multimedia Buitenshuisverzekering?

    Er geldt een eigen risico van € 125,- per gebeurtenis. Je kunt er ook voor kiezen je eigen risico af te kopen, dan betaal je een iets hogere premie.

    Wat vergoed de Multimedia Buitenshuisverzekering?

    Verzekerd zijn onder andere je foto- film- video- radio- tv- en navigatieapparatuur, laptop, MP3/4-speler, ipod, dvd’s, LCD schermen en je telefoon. Wil je ook verzekerd zijn voor bijvoorbeeld je sportuitrusting, muziekinstrumenten, kleding of horloge? Dan kun je deze verzekering makkelijk uitbreiden met de Extra Buitenshuisverzekering van ZEKUR.

  • Doorlopende Reisverzekering

    Woonverzekering - Doorlopende Reisverzekering

    Ik ga voor stage naar het buitenland. Ben ik daarvoor ook verzekerd met mijn Doorlopende Reisverzekering?

    Met de Doorlopende Reisverzekering van ZEKUR ben je het hele jaar door verzekerd en kent een aaneengesloten dekkingsperiode van 180 dagen. Je hoeft dus niet meer voor elk buitenlands tripje of stage een losse reisverzekering af te sluiten. Handig!

    Kent de Doorlopende Reisverzekering een wereldwijde dekking?

    Ja. De Doorlopende Reisverzekering van ZEKUR heeft een wereldwijde dekking inclusief winter- en onderwatersporten en een aaneengesloten dekkingsperiode van maar liefst 180 dagen.

    Wat is het eigen risico van de Doorlopende Reisverzekering?

    Per gebeurtenis geldt een eigen risico van € 50,- bij schade aan je bagage en/of geld. Je kunt er ook voor kiezen je eigen risico af te kopen, dan betaal je een iets hogere premie.

    Wat vergoed de Doorlopende Reisverzekering?

    De verzekering keert onder andere uit in de volgende gevallen: 

    • Na schade aan je bagage door diefstal, verlies, vermissing of beschadiging 
    • Bij repatriëring per ambulance en vliegtuig, opsporing en reddingsacties en transport van het stoffelijk overschot i.v.m. overlijden 
    • In geval van medische kosten tijdens een reis of verblijf, voor zover die niet vergoed worden door je zorgverzekering

    Welke situaties zijn gedekt met de Doorlopende Reisverzekering?

    De dekking geldt alleen voor reizen en/of verblijf tijdens: 

    • Vakantie
    • Vrijwilligerswerkzaamheden 
    • Studie, stage en au-pair in het buitenland 
    • Werkzaamheden in het buitenland, alleen als deze werkzaamheden bestaan uit het bezoeken van een symposium, congres, toezichthoudende of administratieve werkzaamheden

  • Extra Buitenshuisverzekering

    Woonverzekering - Extra Buitenshuisverzekering

    Tot welk bedrag ben je verzekerd met de Extra Buitenshuisverzekering?

    Hieronder staan de verzekerde bedragen vermeld per woonsituatie. 

    Student uitwonend

    € 2.000,- per gebeurtenis en max. € 2.000,- per verzekeringsjaar


    Single

    € 2.000,- per gebeurtenis en max. € 2.000,- per verzekeringsjaar


    Duo

    € 2.500,- per gebeurtenis en max. € 2.500,- per verzekeringsjaar

    Wat is het eigen risico van Extra Buitenshuisverzekering?

    Er geldt een eigen risico van € 125,- per gebeurtenis. Je kunt er ook voor kiezen je eigen risico af te kopen, dan betaal je een iets hogere premie.

  • Extra Ongevallenverzekering

    Woonverzekering - Extra Ongevallenverzekering

    Tot welk bedrag ben je verzekerd bij de Extra Ongevallenverzekering?

    De verzekerde bedragen per woonsituatie zijn als volgt:


    Student

    Uitkering overlijden € 25.000,-

    Uitkering blijven invaliditeit* € 100.000,-


    Single
    Uitkering overlijden € 25.000,-
    Uitkering blijven invaliditeit* € 100.000,-


    Duo
    Uitkering overlijden € 25.000,-

    Uitkering blijven invaliditeit* € 100.000,-


    Dit zijn de totaalbedragen van Extra ZEKUR in combinatie met Extra Ongevallen.


     *Het bedrag is afhankelijk van de mate van blijvende invaliditeit.

    Wat is het eigen risico van de Extra Ongevallenverzekering?

    Er geldt geen eigen risico.

  • Extra Rechtsbijstandverzekering

    Woonverzekering - Extra Rechtsbijstandverzekering

    Tot welk bedrag ben je verzekerd met een Extra Rechtsbijstandverzekering?

    ZEKUR neemt de interne kosten (kosten voor het juridisch advies) onbeperkt voor haar rekening. Voor de externe kosten (bijvoorbeeld de kosten van een advocaat) geldt een maximum van € 12.500,- per gebeurtenis. Er is al dekking als het onderwerp van geschil minimaal € 125,- bedraagt. 

    Voor verkeerschade (ongeval, aanrijding en letselschade) geldt een dekking binnen Europa en binnen niet-Europese landen grenzend aan de Middellandse zee. Voor consumentenzaken en wonen geldt alleen een dekking binnen Nederland.

    Waarvoor ben je verzekerd bij een Extra Rechtsbijstandverzekering?

    Met de Extra Rechtsbijstandverzekering krijg je een uitgebreidere dekking. Zo zijn naast huurkwesties ook geschillen rond aan- en verkoop van een woning verzekerd, en is er dekking bij arbeidsconflicten en geschillen over studiefinanciering.

    Wat is het Eigen Risico van de Extra Rechtsbijstandverzekering?

    Er geldt een eigen risico van € 125,- per gebeurtenis. Je kunt er ook voor kiezen je eigen risico af te kopen, dan betaal je een iets hogere premie.

    Wat vergoed de Extra Rechtsbijstandverzekering?

    Er geldt een dekking voor onder andere: 

    • Verzekeringsrecht 
    • Burenrecht 
    • Geschillen rond aan- en verkoop van een woning (die dient voor eigen bewoning) 
    • Juridisch advies bij echtscheiding 
    • Bij geschillen over auto's, motoren, scooters, bromfietsen en pleziervaartuigen, bijvoorbeeld bij aankoop, reparatie of verzekering 
    • Bij geschillen over studiefinanciering 
    • Bij arbeidsconflicten 
    • Bij conflicten als uitkeringsgerechtigde 
    • Bij geschillen over pensioenuitkering of pensioenaanspraak 

    Natuurlijk zijn de basisdekkingen van de Rechtsbijstandverzekering hier ook bij inbegrepen.

  • Inboedelverzekering

    Woonverzekering - Inboedelverzekering

    Ik heb zelf iets kapot gemaakt in huis. Krijg ik dat vergoed?

    Nee, wanneer je zelf iets hebt stuk gemaakt, wordt dat niet door de inboedelverzekering vergoed.

    Moet ik glas apart verzekeren?

    Wanneer je in een huurhuis woont, is het afsluiten van een inboedelverzekering voldoende. Want het pand waarin je woont is dan meestal verzekerd via de verhuurder. Ben je in het bezit van een eigen woning, dan kun je zelf een woonhuisverzekering (ook wel opstalverzekering genoemd) afsluiten. Deze is inclusief de glasverzekering.

    Tot welk bedrag ben ik verzekerd met de inboedelverzekering?

    Onderstaand staan de verzekerde bedragen per woonsituatie:

    Student uitwonend
    Inboedel: Max. tot € 10.000,-
    Audio/computer: € 2.500,-
    Contant geld: € 250,-
    Vergoeding hotelkosten: € 10.000,-

    Single
    Inboedel: Max. tot € 75.000,-
    Audio/computer: € 2.500,-
    Contant geld: € 250,-
    Vergoeding hotelkosten: € 10.000,-

    Duo
    Inboedel: Max. tot € 100.000,-
    Audio/computer: € 2.500,-
    Contant geld: € 500,-
    Vergoeding hotelkosten: € 10.000,-


    Gezin
    Inboedel: Max tot € 100.000,-
    Audio/computer: € 2.500,-
    Contant geld: € 500,-
    Vergoeding hotelkosten: € 20.000,-


    Eenoudergezin
    Inboedel: Max tot € 100.000,-
    Audio/computer: € 2.500,-
    Contant geld: € 500,-
    Vergoeding hotelkosten: € 20.000,-

    Wat is het eigen risico van de Inboedelverzekering?

    Per gebeurtenis geldt een eigen risico van € 125,-. Voor diefstal geldt een eigen risico van € 250,- per gebeurtenis. Je kunt er ook voor kiezen je eigen risico af te kopen, dan betaal je een iets hogere premie.

    Wat wordt niet vergoed door de Inboedelverzekering?

    Van de verzekering is uitgesloten schade aan de inboedel indien dit veroorzaakt is door of het gevolg is van: 


    • herstelwerkzaamheden, aan- of verbouw, constructiefouten, verzakking of instorting van het gebouw;

    • slijtage, achterstallig onderhoud of ontwerpfouten; geleidelijke aantasting van het woonhuis of delen daarvan door verontreiniging of aantasting van bodem, lucht of water; 

    • geleidelijk werkende weersinvloed; regen, hagel, sneeuw of smeltwater, binnengedrongen door openstaande deuren, ramen of luiken; 

    • instorten, zetten, verzakken, krimpen of uitzetten van gebouwen met inbegrip van funderingen; 

    • overstroming; 


      • neerslag binnengedrongen door openstaande ramen, deuren of luiken; 

      • vochtdoorlating van muren; 

      • constructiefouten of slecht onderhoud van de woning; 

      • grondwater, tenzij binnengedrongen via afvoerleidingen en daarop aangesloten installaties en toestellen; 

      • instorting van de woning als gevolg van overdruk door neerslag; vandalisme in leegstaande gebouwen; 


    • beschadiging door graffiti, bekladden, beschilderen e.d. door vandalisme; 

    • diefstal of verlies van geld als gevolg van misbruik van een pasje met gebruik van de pincode;

    • ongedierte, insecten, schimmels en bacteriën

    • op moment dat je je woonhuis hebt verhuurd


    Schade aan zakelijke goederen en schade door zakelijk gebruik is niet verzekerd. 

    Wat wordt vergoed door de Inboedelverzekering?

    Met de Inboedelverzekering van ZEKUR zijn je al bezittingen automatisch verzekerd. De verzekering keert onder andere uit bij schade door brand, blikseminslag, ontploffing, storm, water/neerslag, diefstal* en vandalisme. Mocht je woning onbewoonbaar raken door bijvoorbeeld brand, dan worden ook je hotelkosten voor je betaald.

    Bij onherstelbare schade aan je spullen krijg je in veel gevallen de nieuwwaarde vergoed (afhankelijk het product). Zijn je spullen wel te herstellen, dan krijg je de herstelkosten vergoed. Voor onder andere fietsen, bromfietsen en zonweringen krijg je de dagwaarde terug. Dat geldt ook voor spullen die vóór de schade minder waard waren dan 40% van de nieuwwaarde, bijvoorbeeld een televisie van tien jaar oud.


     *Bij ZEKUR Wonen Student geldt diefstal na braak.

  • Ongevallenverzekering

    Woonverzekering - Ongevallenverzekering

    Tot welk bedrag ben je verzekerd per woonsituatie?

    De verzekerde bedragen per woonsituatie zijn als volgt:


    Student

    Uitkering overlijden € 7.500,-
    Uitkering blijven invaliditeit* € 30.000,-


    Single
    Uitkering overlijden € 7.500,-
    Uitkering blijven invaliditeit* € 30.000,-


    Duo
    Uitkering overlijden € 7.500,-
    Uitkering blijven invaliditeit* € 30.000,-


     *De uitkering is afhankelijk van de mate van blijvende invaliditeit.

    Waarvoor ben je verzekerd met de Ongevallenverzekering?

    Een ongeluk zit in een klein hoekje. En de gevolgen kunnen zeer ingrijpend zijn, bijvoorbeeld in het geval van blijvend lichamelijk letsel of overlijden. Je wilt je dan helemaal niet bezighouden met de financiële gevolgen. Met de uitkering van deze verzekering kun je bijvoorbeeld extra en onvoorziene kosten opvangen, zoals bijzondere voorzieningen aan je auto of woning en revalidatiekosten.

    Wat is het eigen risico van de Ongevallenverzekering?

    Er geldt geen eigen risico.

    Wat vergoed de Ongevallenverzekering?

    De Ongevallenverzekering van ZEKUR keert uit wanneer je geheel of gedeeltelijk blijvend invalide wordt en bij overlijden. De wereldwijde dekking geldt 24 uur per dag, dus ook tijdens werk, op school, onderweg, thuis en tijdens je vakanties in het buitenland.

  • Rechtsbijstandverzekering

    Woonverzekering - Rechtsbijstandverzekering

    Kan ik zelf een advocaat inschakelen?

    Nee. De rechtshulp wordt verleend door deskundigen in dienst van Stichting Rechtsbijstand Mobiliteitstranche (SRM). Indien SRM Rechtsbijstand dit wenselijk en/of noodzakelijk acht, wordt de rechtshulp verleend door externe deskundigen.

    Tot welk bedrag ben je verzekerd bij de Rechtsbijstandverzekering?

    ZEKUR neemt de interne kosten (kosten voor het juridisch advies en het in behandeling nemen en afhandelen van de zaak) onbeperkt voor haar rekening. Voor de externe kosten (bijvoorbeeld de kosten van een advocaat) geldt een maximum van € 7.500,- per gebeurtenis. Er is al dekking als het onderwerp van geschil minimaal € 125,- bedraagt.

    Voor verkeerschade (ongeval, aanrijding en letselschade) geldt een dekking binnen Europa en binnen niet-Europese landen grenzend aan de Middellandse zee. Voor consumentenzaken en wonen geldt alleen een dekking binnen Nederland.

    De Rechtsbijstandverzekering geldt alleen voor conflicten die minimaal drie maanden na de ingangsdatum van de verzekering zijn ontstaan en conflicten die bij het afsluiten van de verzekering nog niet bekend waren.

    Waarvoor ben je verzekerd bij de Rechtsbijstandverzekering?

    Iedereen kan met een juridisch conflict te maken krijgen. Bijvoorbeeld als je ruzie hebt met je buren of je huurbaas. En dat conflict kan soms hoog oplopen. Met de Rechtsbijstandverzekering van ZEKUR krijg je hulp van juristen en eventueel advocaten als je een conflict hebt. Zo sta je er niet alleen voor.

    Wat vergoed de Rechtsbijstandverzekering?

    Met de Rechtsbijstandverzekering van ZEKUR ben je verzekerd voor consumentengeschillen, huurkwesties, ontslag, letselschade en schade die je hebt opgelopen als voetganger of fietser in het verkeer. Er geldt een dekking voor onder andere: 

    • Consumentengeschillen 
    • Ontslag 
    • Letselschade 
    • Aanrijding en ongeval (bijvoorbeeld als voetganger, fietser, passagier of bevoegd bestuurder van een motorrijtuig). Zowel bij materiële als letselschade wordt Rechtsbijstand verleend 
    • Huurkwesties (bijvoorbeeld over een studentenkamer)

  • Woonhuisverzekering

    Woonverzekering - Woonhuisverzekering

    Hoe weet ik wat de WOZ-waarde van mijn huis is?

    De WOZ-waarde wordt elk jaar vastgesteld door de gemeente waarin je woont. Je krijgt daar schriftelijk bericht van.

    Wat is het eigen risico van de Rechtsbijstandverzekering?

    Er geldt een eigen risico van € 125,- per gebeurtenis. Je kunt er ook voor kiezen je eigen risico af te kopen, dan betaal je een iets hogere premie.

    Wat is het eigen risico van de Woonhuisverzekering?

    Bij schade na brand, water en inbraak geldt een eigen risico van € 125,- per gebeurtenis. Voor schade na storm geldt een eigen risico van € 250,-. Je kunt er ook voor kiezen je eigen risico af te kopen, dan betaal je een iets hogere premie.

    Welke schade dekt de Woonhuisverzekering niet?

    Dit zijn in de meeste gevallen oorzaken die vaak op een andere verzekering te verhalen zijn of niet voorkomen bij normaal onderhoud of gebruik van de woning, zoals: opzettelijke schade, molest, atoomkernreactie, aardbeving en/of vulkanische uitbarsting, overstroming. Er is een begrenzing dekking op schade als gevolg van terrorisme.

    Lees ook de polisvoorwaarden, artikel 3, welke uitsluitingen van toepassing zijn op de Woonhuisverzekering.

    Welke schade dekt de Woonhuisverzekering?

    Schade aan je woonhuis is verzekerd tot een bedrag van maximaal € 300.000,- per gebeurtenis.
    De Woonhuisverzekering van ZEKUR biedt een uitgebreide dekking voor schade aan je eigen woning, inclusief eventuele bijgebouwen. De verzekering keert onder andere uit bij schade door brand, blikseminslag, ontploffing, storm, water/neerslag, braak en vandalisme.


    In de polisvoorwaarden lees je welke uitsluitingen van toepassing zijn voor de Woonhuisverzekering.

  • Zorgverzekering aanvragen

    Zorgverzekering - Aanvragen

    Bedenktijd - Wat kan ik doen als ik niet tevreden ben met de verzekering?

    Wil je de verzekering toch niet, dan kun je hem binnen 14 dagen opzeggen. Je bent dan niet verzekerd en wij brengen je niets in rekening.

    Ben ik verplicht een zorgverzekering af te sluiten?

    Een zorgverzekering is verplicht voor iedereen die in Nederland woont. Vanaf 18 jaar moet je zelf je zorgverzekering regelen. Je moet binnen vier maanden nadat je 18 jaar bent geworden een zorgverzekering afsluiten.

    Hoe kan ik me aanmelden voor ZEKUR?

    Aanmelden kan uitsluitend via de website. Ga daarvoor naar de pagina Afsluiten en volg de stappen in het scherm.

    Ik ben aanvullend verzekerd. Mijn kind krijgt dezelfde aanvullende verzekering. Hoe kan ik dit wijzigen?

    Als je een ZEKUR Zorgverzekering voor jou en je kind(eren) aanvraagt, dan krijgt je kind dezelfde aanvullende verzekering als jij. Wil je voor jou kind een andere aanvullende verzekering of helemaal geen aanvullende verzekering, dan kun je dit wijzigen in Mijn ZEKUR Zorg. Na het inloggen start je op de pagina “Mijn gegevens”. In de rechterkolom vind je de optie “Mijn zorgverzekering wijzigen”. Via deze optie kies je voor jouw kind(eren) een andere of geen aanvullende verzekering.

    Is er bij ZEKUR sprake van medische keuringen en/of wachttijd?

    Nee. Ongeacht je gezondheid kom je altijd in aanmerking voor de zorgverzekeringen van ZEKUR. Bij veel zorgverzekeringen is er sprake van wachttijd. Je wordt dan wel geaccepteerd en je moet wel premie betalen, maar je mag bijvoorbeeld het eerste half jaar geen zorgnota's declareren. Bij ZEKUR is van deze wachttijd geen sprake.

    Wanneer verzeker ik ZEKUR Tand voor mijn kind?

    Tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar worden vergoed vanuit de basisverzekering. De meeste kosten zijn dan verzekerd. Denk bijvoorbeeld aan preventieve controle, vullingen, e.d. Met ZEKUR Tand vullen we aan op de beperkingen. Dit zijn bijvoorbeeld kronen of een implantaat. Je bent overigens niet verplicht dezelfde aanvullende verzekering voor je kind(eren) af te sluiten.

  • Premie en betalen

    Zorgverzekering - Premie en betalen

    Hoe is de premie opgebouwd?

    Kijk voor de premieopbouw op Univé.nl 

    Ik kan mijn premie niet betalen, wat nu?

    Bij ZEKUR betaal je per maand met een automatisch incasso. Kunnen we de premie niet van je rekening afschrijven, dan wordt de automatische incasso omgezet in een betaling per acceptgiro. We berekenen in dat geval incassokosten van € 1,50 per acceptgiro

    Ik wil per jaar betalen, kan dat?

    Bij ZEKUR kun je alleen per maand met een automatisch incasso betalen.

    Kan ik zorgtoeslag krijgen?

    Vanaf 18 jaar kun je aanspraak maken op zorgtoeslag. Dit is een tegemoetkoming van de overheid in de kosten van de basisverzekering. 

    Mijn behandeling begint in het ene jaar en eindigt in het volgende jaar. Wat betekent dat voor mijn eigen risico?

    Voor de meeste zorg geldt het eigen risico van het jaar waarin je behandeling plaatsvindt. Dus als je in december 2017 een behandeling hebt gehad, betaal je het eigen risico van 2017. En als je in 2018 een behandeling hebt gehad, betaal je het eigen risico van 2018. Dit geldt bijvoorbeeld voor fysiotherapie, logopedie, ergotherapie en diëtetiek.


    Voor ziekenhuiszorg werkt dat anders. Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een diagnose behandel combinatie, een dbc. Een dbc eindigt als je behandeling klaar is of na een van tevoren bepaald aantal dagen. Voor de meeste ziekenhuiszorg is dit 120 dagen, voor operaties 42 dagen en voor geestelijke gezondheidszorg 365 dagen. Gaat je behandeling na deze periode nog verder, dan start er een vervolg-dbc. Het kan zijn dat je door een vervolg-dbc twee keer eigen risico moet betalen. Dit kan gebeuren als de vervolg-dbc in een ander kalenderjaar start dan de eerste behandeling en er nog eigen risico openstaat. Je kunt bij je zorgverlener navragen wanneer een vervolg-dbc wordt gestart. 


    Voorbeeld 1
    In november 2017 bezoek je een medisch specialist. Op dat moment start de dbc. In januari 2018 word je geopereerd. Je betaalt alleen over 2017 eigen risico, omdat de dbc nog doorloopt in 2018.


    Voorbeeld 2
    In november 2017 onderga je een operatie. De dbc mag na de operatie nog maximaal 42 dagen doorlopen en sluit dus in januari 2018. In maart moet je terug naar het ziekenhuis voor een nacontrole. Je specialist start een nieuwe dbc. Je betaalt eigen risico voor de operatie in 2017. Voor de nacontrole betaal je je eigen risico over 2018.

    Waarom is er een verplicht eigen risico?

    De overheid heeft bepaald dat er een wettelijk verplicht eigen risico is van € 385,- per persoon per jaar. Bij ZEKUR kun je dit verhogen met een extra vrijwillig eigen risico van € 100,- of € 500,-. Daarmee kom je op een totaal eigen risico van €485,- of € 885,-. In ruil daarvoor betaal je een lagere premie. Je moet dan wel in één keer dit eigen risico betalen als je zorgkosten maakt.


    Lees meer over het zelf betalen van je zorgkosten

    Wanneer betaal je een eigen risico?

    Het eigen risico geldt alleen voor zorgkosten uit je basisverzekering.

    Sommige kosten vallen buiten je verplicht eigen risico, hiervoor hoef je dus niets zelf te betalen. Bijvoorbeeld de kosten voor huisarts, voorkeursgeneesmiddelen, gebruik van hulpmiddelen in bruikleen of kosten die verband houden met verloskundige zorg en kraamzorg.


    Voor kosten die indirect met verloskundige zorg en kraamzorg samenhangen, geldt het eigen risico wel. Bijvoorbeeld geneesmiddelen, prenatale diagnostiek en ziekenvervoer. Ook voor laboratoriumkosten geldt het eigen risico.

    Wanneer geldt er een eigen bijdrage?

    Er zijn verschillende soorten eigen bijdrages. Zo zijn er eigen bijdrages voor o.a. hulpmiddelen, kraamzorg, bijzondere tandheelkunde, volledige gebitsprotheses en voor geneesmiddelen. Kijk in het wijzigingsoverzicht voor de eigen bijdrages in 2018. Niet alle eigen bijdrages zijn opgenomen in het wijzigingsoverzicht.


    Een eigen bijdrage of een maximale vergoeding telt niet mee voor het volmaken van het verplicht en extra vrijwillig eigen risico. 


    Lees meer over het zelf betalen van je zorgkosten

    Wanneer is er sprake van een maximale vergoeding?

    Het hangt van de verzekering en het soort kosten af of er sprake is van een maximale vergoeding. 

    Gewoon ZEKUR Zorg 
    Met Gewoon ZEKUR Zorg maak je gebruik van zorgaanbieders waarmee ZEKUR afspraken heeft gemaakt. Ga je naar een andere zorgaanbieder, dan geldt er een maximale vergoeding van 80% van de gemiddelde tarieven. In de Lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgaanbieders kun je zien welke vergoeding er dan geldt. 


    Gewoon ZEKUR Zorg Vrij
    Bij Gewoon ZEKUR Zorg Vrij kies je zelf je zorgaanbieders. De kosten worden vergoed tot maximaal de wettelijke tarieven. 


    ZEKUR Tand
    75% van de kosten wordt vergoed, met een maximum vergoeding van € 250,- per kalenderjaar.

    Extra ZEKUR Zorg
    Tandartskosten: 75% van de kosten worden vergoed, met een maximum vergoeding van 500,- per kalenderjaar.

    Hulpmiddelen
    Maximale vergoedingen voor hulpmiddelen vind je in het Reglement Hulpmiddelen Wil je weten of er een maximale vergoeding voor jouw zorg geldt? Kijk dan in de voorwaarden of neem contact op.


    Lees meer over het zelf betalen van je zorgkosten.

    Wanneer wordt de premie geïncasseerd?

    De premie wordt elke maand rond de 27e van je rekening afgeschreven. Door zon- en feestdagen kan deze datum soms variëren.

    Wat is het verschil tussen het eigen risico en een eigen bijdrage?

    Een eigen bijdrage betekent dat je zelf een deel van de kosten betaalt voor bepaalde zorg. Je betaalt dat bedrag aan de zorgverlener. Het eigen risico houdt in dat je elk jaar maximaal € 385,- zelf moet betalen voor zorg die in het basispakket zit. Het eigen risico betaal je aan je zorgverzekeraar.

  • Reisverzekering

    Zorgverzekering - Reisverzekering

    1 Hoe kan ik een reisschade melden?

    Vul het schadeformulier digitaal in, print het en stuur het ingevulde formulier naar:


    Univé Schade
    Postbus 15
    9400 AA Assen


    Beschrijf zo uitgebreid mogelijk over het ontstaan en de oorzaak van de schade. Stuur alle documenten die met de schade te maken hebben mee, zoals nota’s, foto's en andere bewijsstukken die met de schade te maken hebben.

    2 Hoe meld ik een ongeval tijdens mijn vakantie?

    Neem zo snel mogelijk contact op met de Univé Alarmcentrale. Deze is dag en nacht bereikbaar via +31 592 348 112. Bekijk de overige belangrijke telefoonnummers.

    3 Wat moet ik doen als ik langer dan 24 uur in het buitenland in een ziekenhuis moet verblijven?

    Als de arts je vertelt dat je langer dan 24 uur in het ziekenhuis moet verblijven, neem dan direct contact op met de ZEKUR Alarmcentrale:+31 40 297 57 60. Zij beoordelen dan wat er verder geregeld moet worden en kunnen eventuele extra kosten voorschieten die bij ons op je reisverzekering worden gedeclareerd.


    Zorg er altijd voor dat je bij het bellen met de ZEKUR Alarmcentrale je zorgpas bij de hand hebt.

    4 Kan ik mijn doorlopende reisverzekering in mijn aanvullende zorgverzekering tussentijds beëindigen?

    De doorlopende reisverzekering in Aanvullend Buitenland of Extra ZEKUR is niet los opzegbaar. De aanvullende verzekering is opzegbaar voor 31 december. Dan wordt ook je aanvullende zorgverzekering stopgezet. Je bent niet dubbel verzekerd als je Aanvullend Buitenland of Extra ZEKUR hebt. Deze dekking is dan een aanvulling op een andere reisverzekering. Als bijvoorbeeld het verzekerd bedrag op je andere reisverzekering niet voldoende is, dan vult de reisverzekering in de aanvullende verzekering van ZEKUR het bedrag aan tot het verzekerde bedrag op deze verzekering.

    5 Ben ik dubbel verzekerd als ik een andere doorlopende reisverzekering en de reisverzekering van mijn aanvullende zorg verzekering heb?

    Je bent niet dubbel verzekerd als je Aanvullend Buitenland of Extra ZEKUR hebt. Deze dekking is dan een aanvulling op een andere reisverzekering. Als bijvoorbeeld het verzekerd bedrag op je andere reisverzekering niet voldoende is, dan vult de reisverzekering in de aanvullende verzekering van ZEKUR het bedrag aan tot het verzekerde bedrag op deze verzekering.

  • Vergoedingenoverzicht

    Zorgverzekering - Vergoedingenoverzicht

    De omschrijving van de zorgsoort en zorgverlener vind ik onduidelijk. Kan dit niet meer gespecificeerd?

    Het is wettelijk niet toegestaan om op een meer uitgebreide wijze informatie te verstrekken. Dit uit privacyoverwegingen. Meer gespecificeerde gegevens geven onnodige medische informatie. Juist deze informatie mag niet schriftelijk worden uitgewisseld.

    Heeft het bedrag betrekking op mijn Eigen risico of op mijn Eigen bijdrage?

    Het bedrag dat onder het eigen risico valt, vind je terug onder het kopje Eigen risico in het overzicht.
    Je eigen bijdrage vind je terug onder het kopje “Door jou te betalen” waarbij je het bedrag dat onder het kopje “Eigen risico” staat van het gevonden bedrag aftrekt.

    Ik ben niet in het ziekenhuis geweest op de datum van behandeling die in de 3e kolom staat. Klopt dit overzicht wel?

    Het is mogelijk dat de datum niet overeenkomt met de datum waarop je in het ziekenhuis bent geweest. Als je met een gezondheidsklacht naar het ziekenhuis gaat, stelt een specialist de diagnose en daaruit volgt eventueel een behandeling. Na afloop van je behandeling declareert het ziekenhuis één rekening voor het totale traject. De datum in het kostenoverzicht is de begindatum van de behandelperiode waarover de zorgverlener kosten bij ons heeft gedeclareerd.

    Ik heb geld ontvangen maar geen vergoedingenoverzicht?

    In sommige uitzonderlijke situaties wordt een correctie gemaakt en herkent ons systeem de correctie niet als een aanpassing met een financieel gevolg voor jou. In dat geval wordt helaas geen vergoedingenoverzicht aangemaakt maar ontvang je wel het geld. Er wordt aan gewerkt om dit probleem op te lossen zodat het in de toekomst niet meer voor kan komen.

  • Voorkeursgeneesmiddelen

    Zorgverzekering - Voorkeursgeneesmiddelen

    Hoe werkt het preferentiebeleid?

    We geven alle fabrikanten de kans om met de laagste prijs “preferent” voor hun product te worden. Preferent betekent dat het middel wordt vergoed. Dit noemen we dan het preferent middel. “Niet-preferent” wordt dus niet vergoed, tenzij er medische redenen zijn waarom het preferente middel niet geschikt is.

    Hoe zorgen we er voor dat de voorkeursgeneesmiddelen voldoende leverbaar zijn?

    Met fabrikanten hebben wij afspraken gemaakt om de leverbaarheid van voorkeursgeneesmiddelen te garanderen. Het past dan ook om de beschikbaarheid van een voorkeursmiddel goed te volgen. We controleren wekelijks via de fabrikant of de preferente geneesmiddelen leverbaar zijn. Het kan soms voorkomen dat een voorkeursmiddel (tijdelijk) niet leverbaar is door de fabrikant. Wij nemen onze verantwoordelijkheid richting de fabrikant en spreken hen aan op de afspraken die zijn gemaakt wanneer zij deze voorkeursgeneesmiddelen niet kunnen leveren. Indien leveringen uitblijven, zullen we een ander voorkeursmiddel aanwijzen en kunnen we de fabrikant beboeten.

    Is de kwaliteit en veiligheid van de goedkopere geneesmiddelen even goed als die van de duurdere?

    Ja, de preferente geneesmiddelen bevatten dezelfde werkzame stof als de geneesmiddelen die je tot nu toe gebruikt hebt. Mogelijk zitten er andere hulpstoffen in. Hulpstoffen zijn de extra toevoegingen die nodig zijn om een tablet te maken. Deze hulpstoffen hebben geen effect op de werkzaamheid van de tabletten. Verder worden al deze geneesmiddelen streng gecontroleerd op kwaliteit, werkzaamheid en veiligheid voordat ze worden toegelaten op de Nederlandse markt. Dit doet het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen. De geneesmiddelen zijn dus veilig te gebruiken en van goede kwaliteit.

    Is mijn huisarts en/of specialist op de hoogte van dit beleid?

    Ja, met huisartsen en specialisten heeft de overheid afgesproken dat zij de naam van de werkzame stof die je nodig hebt, op het recept schrijven.

    Mijn apotheker weigert een niet-preferent geneesmiddel af te leveren, terwijl mijn (huis)arts vindt dat er sprake is van medische noodzaak. Hoe kan dit?

    Vind je (huis)arts het gebruik van een preferent middel voor u medisch niet veraantwoord, dan mag hij een ander recept uitschrijven. De (huis)arts zet 'medische noodzaak' op het recept. 


    Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er maar in een enkel geval echt sprake is van medische noodzaak. Heb je het preferente geneesmiddel nog niet eerder gebruikt, dan is het onduidelijk of dit middel medisch onverantwoord is om te gebruiken. Je apotheker levert je dan het preferente geneesmiddel.

    Wil je toch het niet-preferente geneesmiddel? Dan komt dit voor je eigen rekening.

    Heb je het preferente geneesmiddel al uitgeprobeerd en heeft je (huis)arts bepaald dat het geneesmiddel niet geschikt voor je is? Dan geeft de apotheker je het niet-preferente geneesmiddel mee. Dit hoeft niet per definitie het merkgeneesmiddel (spécialité) te zijn. De apotheker levert mogelijk een ander merkloos geneesmiddel af. De apotheker brengt de kosten bij ons in rekening: deze worden volledig vergoed. De kosten vallen wel onder je eigen risico.

    Moet mijn (huis)arts het formulier Medische Noodzaak invullen?

    Met het formulier Verklaring Medische noodzaak kunnen artsen en apothekers beoordelen of er sprake is van medische noodzaak. Wij ondersteunen dit formulier niet en verplichten artsen en apothekers ook niet om hier gebruik van te maken. Wij gaan ervan uit dat artsen en apothekers in overleg, zonder tussenkomst/bemiddeling van een zorgverzekeraar, kunnen vaststellen of er sprake is van medische noodzaak. Sommige artsen weigeren dit formulier in te vullen. Omdat wij dit formulier niet ondersteunen heeft dit voor jou geen gevolgen. Als er werkelijk sprake is van medische noodzaak, zet je (huis)arts op het recept de aanduiding 'MN' (Medische Noodzaak). Dat is voldoende voor de apotheker om te kunnen beoordelen of er werkelijk sprake is van medische noodzaak.

    Op het etiket op het doosje staat voor een vergelijkbaar middel een hogere prijs dan de vorige keer. Hoe kan dit?

    Soms lijkt het er inderdaad op dat de prijs van het aangewezen geneesmiddel hoger is dan een niet-aangewezen vergelijkbaar middel. Dit is echter niet het geval, omdat de prijs die wij met de fabrikant hebben afgesproken lager ligt dan de prijs die op jouw verpakking staat. Wij betalen aan de apotheek de hogere prijs maar krijgen deze als korting terug van de fabrikant. Je merkt dit niet omdat deze middelen niet van het eigen risico af gaan.

    Waarom brengt de zorgverlener deze kosten niet direct bij mij in rekening?

    Wij hebben met veel zorgverleners afgesproken dat ze hun nota’s in alle gevallen direct aan ons richten. Ook als je eigenlijk een eigen bijdrage moet betalen. Vaak betreft het dan fysiotherapie of oefentherapie. Wij betalen de hele nota en schieten daarmee je eigen bijdrage voor. Die innen we vervolgens weer bij je. Met het vergoedingenoverzicht kondigen we die inning aan.

    Waarom is het preferentiebeleid noodzakelijk?

    De geneesmiddelenkosten stijgen voortdurend. De zorgverzekeringswet geeft zorgverzekeraars de taak en de mogelijkheid om de kosten van geneesmiddelen enigszins in de hand te houden. Bij geneesmiddelen met precies dezelfde werkzame stof, is het toegestaan alleen de laagst geprijsde geneesmiddelen te vergoeden. Zorgverzekeraars kunnen dat in de polisvoorwaarden regelen. Het preferentiebeleid helpt de kostenstijgingen binnen het zorgstelsel beperkt te houden.

    Wat als het voorkeursgeneesmiddel niet op voorraad of niet leverbaar is?

    Als er een nieuw voorkeursmiddel is bepaald, kan het zijn dat het voorkeursgeneesmiddel even niet (voldoende) leverbaar is. In dat geval mag de apotheker je het geneesmiddel meegeven dat daarvoor het voorkeursgeneesmiddel was. Wij hebben aan apothekers precies aangegeven hoe zij in een zo’n situatie moeten handelen.​​

    Wat als ik meer baat heb bij een ander respectievelijk duurder middel?

    Kun je, vanwege een medische noodzaak, niet met het aangewezen geneesmiddel worden behandeld? Dan vergoeden wij de andere (duurdere) variant.

    Er is sprake van medische noodzaak als het medisch onverantwoord is om het door ons aangewezen middel te gebruiken. De beoordeling of er sprake is van medische noodzaak wordt niet alleen door je (huis)arts bepaald. We leggen de verantwoordelijkheid voor het vaststellen of er werkelijk sprake is van medische noodzaak ook neer bij je apotheker.

    Als er sprake is van medische noodzaak moet je (huis)arts op het recept de aanduiding 'MN' (medische noodzaak) zetten. De kosten van het geneesmiddel betaal je dan wel van je eigen risico. In de praktijk gebeurt dit weinig omdat er ook zelden een medische noodzaak is voor dat andere of duurdere geneesmiddel. Er zit immers dezelfde werkzame stof in.

    Wat als mijn apotheker niet wil meewerken?

    Je apotheker of apotheekhoudend huisarts zijn verplicht een voorkeursgeneesmiddel aan je mee te geven. Dit moeten zij volgens de verzekeringsvoorwaarden aan jou leveren. Soms komt het voor dat een apotheker aangeeft dat je het geneesmiddel zelf moet betalen. Dit is niet de bedoeling als het gaat om een voorkeursgeneesmiddel. Je kunt in dat geval contact met ons opnemen. Wij spreken vervolgens jouw apotheker of apotheekhoudend huisarts hierop aan.

    Wat als mijn apotheker zegt dat het voorkeursgeneesmiddel niet op voorraad is of niet leverbaar is?

    Als een geneesmiddel net wordt aangewezen als voorkeursgeneesmiddel, kan het zijn dat het tijdelijk niet of niet voldoende leverbaar is. De apotheker mag dan het geneesmiddel meegeven dat in de periode daarvoor het voorkeursgeneesmiddel was.

    Wat betekent het preferentiebeleid voor mij?

    Het kan het zijn dat je bij de apotheek of apotheekhoudend huisarts een ander merk of andere verpakking meekrijgt. Het voorkeursgeneesmiddel bevat dezelfde werkzame stof als het middel dat je gewend bent.

    Wat houdt het preferentiebeleid in?

    Preferentie betekent letterlijk voorkeur. Dat wil zeggen dat we het goedkoopste medicijn vergoeden, het voorkeursgeneesmiddel. Het gaat om hetzelfde geneesmiddel dat hetzelfde werkt, het zit alleen in een andere verpakking. Zo houden we de zorg betaalbaar en je premie zo laag mogelijk. Je betaalt dan geen verplicht en/of vrijwillig eigen risico.

    Wat schrijft je arts voor?

    Wij hebben met artsen afgesproken dat zij de werkzame stof op het recept vermelden in plaats van een merknaam. De apotheker zorgt er dan voor dat je het voorkeursgeneesmiddel krijgt.


    Uitzonderingen


    Bij hoge uitzondering kan het voorkomen dat behandeling met het voorkeursgeneesmiddel voor jou medisch onverantwoord is. Bijvoorbeeld omdat je een allergie hebt voor een vul- of hulpstof van het voorkeursgeneesmiddel. Dan krijg je het andere, duurdere middel vergoed. Je arts vermeldt dan 'medische noodzaak' op het recept. De kosten van dit geneesmiddel vallen wel onder je eigen risico.


    Er kan alleen sprake zijn van medische noodzaak als je het voorkeursgeneesmiddel al een keer hebt gebruikt. Wij hebben apothekers gevraagd dit te controleren. Het is dus mogelijk dat de apotheker, in overleg met je arts, afwijkt van het recept en toch het voorkeursgeneesmiddel meegeeft.

    Wat wordt vergoed?

    Je hebt altijd recht op vergoeding van de werkzame stof die je arts je voorschrijft. Een preferent middel wordt vergoed. Een niet-preferent geneesmiddel wordt alleen vergoed als de arts het gebruik van preferente geneesmiddel medisch niet verantwoord vindt. In andere gevallen moet je de kosten van het te dure geneesmiddel geheel zelf betalen.

    Wat zijn de gevolgen voor mijn eigen risico als het preferente middel niet leverbaar is?

    IAls de fabrikant aangeeft dat het geneesmiddel gedurende korte tijd niet leverbaar is, dan gaan we ervan uit dat er voldoende voorraad is om die korte periode te overbruggen. Het kan zijn dat de apotheek tijdelijk een ander merkloos geneesmiddel aflevert. Het nadeel hiervan is dat je dit geneesmiddel dan wel moet betalen van je eigen risico.

    Wat zijn de voordelen voor de verzekerde van dit preferentiebeleid?

    Coöperatie VGZ brengt de preferente middelen niet ten laste van je verplicht en vrijwillig eigen risico.

    Zien de geneesmiddelen er anders uit?

    Zeker is dat de verpakking (het doosje) verschillend is. Je kunt de oude en nieuwe verpakking vergelijken door te bekijken of op beide doosjes “WERKZAME STOF” staat. Is dat het geval dan heb je het goede geneesmiddel meegekregen. Is dit niet hetzelfde, neem dan contact op met je apotheker of apotheekhoudend huisarts.

  • Ziekenhuizen

    Zorgverzekering - Ziekenhuizen

    Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht met Gewoon ZEKUR Vrij?

    Je kiest zelf je arts, specialist of ziekenhuis. De zorgverlener hoeft geen contract met ZEKUR te hebben. Kijk in de Zorgvinder als je niet weet welke zorgverlener je moet kiezen.

    Bij welke ziekenhuizen kan ik terecht met Gewoon ZEKUR?

    Voor spoedeisende zorg en bevalling kun je overal terecht en krijg je 100% vergoeding van de zorgkosten. Ga jevoor planbare zorg naar een door ons geselecteerd ziekenhuis, dan wordt 100% vergoed. Hier vind je een overzicht van de gecontracteerde ziekenhuizen.

    Kan ik in de Zorgvinder de ziekenhuizen vinden waar ZEKUR een contract mee heeft gesloten?

    Ja. Je kunt ook zoeken op een specifieke behandeling om te zien met welke ziekenhuizen we daarvoor een contract hebben. In de Zorgvinder kun je daarnaast ook alle andere zorgaanbieders vinden waar ZEKUR een contract mee heeft gesloten. Dus naast de ziekenhuizen vind je daar bijvoorbeeld ook  fysiotherapeuten of verloskundigen.

    Kan ik ook terecht bij een ziekenhuis waar ZEKUR geen contract mee heeft gesloten?

    Dat kan. Je betaalt dan wel een deel van de kosten zelf. Je krijgt voor je behandeling namelijk maximaal 80% van het gemiddelde gecontracteerde tarief vergoed. De overige kosten betaal je zelf. Houd daarnaast ook altijd rekening met je (vrijwillig) eigen risico of eigen bijdrage.

    Kan ik voor spoedeisende hulp of een bevalling wel terecht bij alle ziekenhuizen?

    Voor spoedeisende hulp en bevallingen kun je altijd terecht bij elk ziekenhuis in Nederland.

    Mijn behandeling begint in het ene jaar en eindigt in het volgende jaar. Wat betekent dat voor mijn eigen risico?

    Voor de meeste zorg geldt het eigen risico van het jaar waarin je behandeling plaatsvindt. Dus als je in december 2017 een behandeling hebt gehad, betaal je het eigen risico van 2017. En als je in 2018 een behandeling hebt gehad, betaal je het eigen risico van 2018. Dit geldt bijvoorbeeld voor fysiotherapie, logopedie, ergotherapie en diëtetiek.


    Voor ziekenhuiszorg werkt dat anders. Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Zij verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo’n pakketje heet een diagnose behandel combinatie, een dbc. Een dbc eindigt als je behandeling klaar is of na een van tevoren bepaald aantal dagen. Voor de meeste ziekenhuiszorg is dit 120 dagen, voor operaties 42 dagen en voor geestelijke gezondheidszorg 365 dagen. Gaat je behandeling na deze periode nog verder, dan start er een vervolg-dbc. Het kan zijn dat je door een vervolg-dbc twee keer eigen risico moet betalen. Dit kan gebeuren als de vervolg-dbc in een ander kalenderjaar start dan de eerste behandeling en er nog eigen risico openstaat. Je kunt bij je zorgverlener navragen wanneer een vervolg-dbc wordt gestart. 


    Voorbeeld 1
    In november 2017 bezoek je een medisch specialist. Op dat moment start de dbc. In januari 2018 word je geopereerd. Je betaalt alleen over 2017 eigen risico, omdat de dbc nog doorloopt in 2018.


    Voorbeeld 2
    In november 2017 onderga je een operatie. De dbc mag na de operatie nog maximaal 42 dagen doorlopen en sluit dus in januari 2018. In maart moet je terug naar het ziekenhuis voor een nacontrole. Je specialist start een nieuwe dbc. Je betaalt eigen risico voor de operatie in 2017. Voor de nacontrole betaal je je eigen risico over 2018.

    Wat is een dbc?

    Nederlandse ziekenhuizen, GGZ zorgaanbieders en verzekeraars declareren en betalen via de diagnose-behandelcombinaties (dbc’s). In een dbc worden de kosten voor het hele behandeltraject die bij een diagnose horen, samengevoegd en in één keer in rekening gebracht.


    De eerste keer dat je voor een behandeling naar een zorgaanbieder gaat, wordt een dbc geopend. Een dbc eindigt als de behandeling klaar is of na bepaald aantal dagen dat door de NZa is bepaald. Voor de meeste ziekenhuiszorg is dit 120 dagen, voor operaties 42 dagen en voor geestelijke gezondheidszorg 365 dagen. Het ziekenhuis of de GGZ zorgaanbieder stuurt de rekening naar de zorgverzekeraar of direct naar de patiënt (als er geen contract is met de verzekeraar).


    Duurt de behandeling langer, dan wordt een vervolg-dbc geopend. Het jaar waarin een dbc start, bepaalt welk eigen risico van welk jaar van toepassing is op de dbc. Het kan zijn dat je door een vervolg-dbc twee keer  eigen risico moet betalen. Dit kan gebeuren als de vervolg-dbc in een ander kalenderjaar start dan de eerste behandeling en er nog eigen risico openstaat. Je zorgverlener weet of en wanneer er een vervolg-dbc geopend wordt geopend. Vraag dit bij je zorgverlener na.

    Wat kan ik doen als ik op dit moment onder behandeling ben bij een niet-gecontracteerd ziekenhuis of ik al een afspraak heb staan?

    Neem dan contact met ons op via mail of bel onze afdeling Klantenservice ZEKUR Zorg.

  • Zorg

    Zorgverzekering - Zorg

    Bemiddelen jullie in het ziekenhuis waar ik op de wachtlijst sta?

    Wij hebben met de ziekenhuizen afgesproken dat zij zich houden aan de Treeknormen. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden. Als je de wachttijd te lang vindt, neem dan contact op met onze afdeling Zorgadvies.

    Wanneer verzeker ik ZEKUR Tand voor mijn kind?

    Tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar worden vergoed vanuit de basisverzekering. De meeste kosten zijn dan verzekerd. Denk bijvoorbeeld aan preventieve controle, vullingen, e.d. Met ZEKUR Tand vullen we aan op de beperkingen. Dit zijn bijvoorbeeld kronen of een implantaat. Je bent overigens niet verplicht dezelfde aanvullende verzekering voor je kind(eren) af te sluiten.

    Wat is een dbc?

    Nederlandse ziekenhuizen, GGZ zorgaanbieders en verzekeraars declareren en betalen via de diagnose-behandelcombinaties (dbc’s). In een dbc worden de kosten voor het hele behandeltraject die bij een diagnose horen, samengevoegd en in één keer in rekening gebracht.


    De eerste keer dat je voor een behandeling naar een zorgaanbieder gaat, wordt een dbc geopend. Een dbc eindigt als de behandeling klaar is of na bepaald aantal dagen dat door de NZa is bepaald. Voor de meeste ziekenhuiszorg is dit 120 dagen, voor operaties 42 dagen en voor geestelijke gezondheidszorg 365 dagen. Het ziekenhuis of de GGZ zorgaanbieder stuurt de rekening naar de zorgverzekeraar of direct naar de patiënt (als er geen contract is met de verzekeraar).


    Duurt de behandeling langer, dan wordt een vervolg-dbc geopend. Het jaar waarin een dbc start, bepaalt welk eigen risico van welk jaar van toepassing is op de dbc. Het kan zijn dat je door een vervolg-dbc twee keer  eigen risico moet betalen. Dit kan gebeuren als de vervolg-dbc in een ander kalenderjaar start dan de eerste behandeling en er nog eigen risico openstaat. Je zorgverlener weet of en wanneer er een vervolg-dbc geopend wordt geopend. Vraag dit bij je zorgverlener na.

    Wat is een te lange wachttijd?

    In geval van spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk, meestal binnen enkele uren, worden verleend. 
    Met onze zorgaanbieders hebben we afgesproken hoe lang je maximaal mag wachten voor een behandeling. Deze afspraken zijn gemaakt conform de Treeknormen. Als je niet binnen deze normen wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Als je vindt dat je te lang moet wachten, neem dan contact op met onze afdeling Zorgadvies.  

    De maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknormen is: 

    Geneesmiddelen: 
    Binnen 1 werkdag kun je je geneesmiddelen ophalen bij je apotheek. 


    Huisarts:
    Je kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij je huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.


    Paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld fysiotherapeut of logopedist): 
    Binnen 1 week. 


    Eerste gesprek ziekenhuis:
    Je kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.


    Diagnose of indicatie: 
    In 80% van de gevallen heb je binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.

    Mondzorg (bijvoorbeeld tandarts of orthodontist): 
    Binnen 3 weken voor een eerste gesprek en een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg word je binnen één uur geholpen. 


    Polikliniek: 
    In 80% van de gevallen kun je binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken. 


    Opname ziekenhuis:
    In 80% van de gevallen kun je binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.


    Geestelijke gezondheidszorg (GGZ):
    Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
    Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
    Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
    Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.


    Verpleging en verzorging
    Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.


    Wijkverpleging:
    Heb je een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg, dan kun je hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij je in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in je zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval je onverwacht extra zorg nodig hebt.

    Wat is spoedeisende zorg?

    Dit is direct noodzakelijke zorg, dus zorg die niet uit te stellen is.

    Wat is topklinische zorg?

    Onder topklinische zorg vallen vormen van zorg die alleen mogelijk zijn in ziekenhuizen met een speciale vergunning. Dat hoeven niet altijd academische ziekenhuizen te zijn. Meestal gaat het om vrij dure behandelingen waarvoor geavanceerde apparatuur, bijzondere voorzieningen of specifieke deskundigheid nodig is.

    Wat is topreferente zorg?

    Dit is zeer specialistische zorg voor patiënten die zeldzame, moeilijk te diagnosticeren en/of moeilijk te behandelen aandoeningen hebben. Deze patiënten waren al onder behandeling van een specialist in een ander ziekenhuis. Bovendien hebben ze al het nodige aan onderzoek en behandeling achter de rug zonder dat hun probleem is opgelost.

    Het komt regelmatig voor dat deze patiënten meerdere aandoeningen tegelijk hebben die al dan niet met elkaar samenhangen. Welke therapie in hun geval effectief is, is dan ook niet op voorhand te zeggen. Het academisch ziekenhuis is voor deze patiënten de laatste toevlucht.


    Topreferente zorg is volgens de wet een kerntaak van de academische ziekenhuizen. Minder dan de helft van alle patiënten in deze ziekenhuizen komt voor topreferente zorg. Omdat de diagnostiek vaak een kwestie van zoeken is, en de behandeling vaak een kwestie van proberen, leggen zij een veel groter beslag op de voorzieningen van het ziekenhuis dan andere patiënten. Omdat er voor deze patiënten buiten het academisch ziekenhuis geen mogelijkheden zijn, krijgen zij voorrang boven de basiszorgpatiënten die eventueel ook ergens anders terechtkunnen.