Digitale toegankelijkheid

ZEKUR is er voor een breed publiek. We vinden toegankelijkheid erg belangrijk. Dat betekent dat we ook strenge eisen aan onze website stellen als het gaat om toegankelijkheid. Zo kunnen ook mensen met een beperking of handicap makkelijk onze website gebruiken.

De European Accessibility Act

Vanaf 28 juni 2025 geldt nieuwe Europese toegankelijkheidswetgeving: de European Accessibility Act (EAA). De EAA verplicht bedrijven en organisaties om hun diensten online en offline toegankelijk en bruikbaar te maken voor iedereen. Onze online dienst is dat je via ZEKUR.nl een overeenkomst kan afsluiten. Deze overeenkomsten zijn de verzekeringen die je via onze website aanvraagt.

ZEKUR is een bemiddelaar

ZEKUR is een bemiddelaar. Wij bemiddelen tussen jou en de verzekeraar die de verzekering aanbiedt. Dat werkt zo: jij kiest zelf de verzekering die het beste bij jou past. Daarna vul je jouw gegevens in en vraagt de verzekering aan. Wij zorgen vervolgens voor een overeenkomst tussen jou en de verzekeraar die de verzekering aanbiedt.

Onze website moet toegankelijk zijn

Volgens de European Accessibility Act moet ieder bedrijf voldoen aan de toegankelijkheid van de eigen kanalen. Omdat ZEKUR een bemiddelaar is, maken we gebruik van digitale kanalen van de verzekeraars waarmee we samenwerken. Dat zijn bijvoorbeeld Mijn ZEKUR, Mijn ZEKUR Zorg of de ZEKUR Zorg App. Deze kanalen beheren wij niet. De verzekeraars zijn verantwoordelijk voor de toegankelijkheid van deze kanalen. Daarom is de EAA voor ons alleen van toepassing op de webpagina’s van de website ZEKUR.nl, omdat je via deze website een overeenkomst kan afsluiten.

Zo voldoen we aan de toegankelijkheidseisen

Toegankelijkheid is onder te verdelen is 4 basisprincipes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Wij werken en hebben gewerkt aan het toegankelijk maken van onze website. We vertellen per principe wat we al hebben gedaan:

Waarneembaar

  • De volgorde van informatie op de pagina blijft logisch, ook zonder visuele opmaak.
  • Als wij uitleg geven, is deze uitleg niet afhankelijk van kleur, vorm of plaats. Zo kan iedereen de uitleg begrijpen.
  • De website past zich automatisch aan jouw schermoriëntatie aan (staand of liggend).
  • We gebruiken geen kleur als enige manier om informatie over te brengen.
  • Je kan de tekst op onze website tot 200% vergroten zonder kwaliteit te verliezen.
  • We gebruiken echte tekst, in plaats van tekst in afbeeldingen. Behalve bij logo’s.
  • Als je inzoomt, blijft de inhoud op de website goed zichtbaar en goed bruikbaar.
  • We geven knoppen en andere visuele elementen voldoende kleurcontrast. Zo zijn ze goed zichtbaar.
  • We ondersteunen aangepaste tekstafstanden, zodat ook mensen met dyslexie de teksten op onze website goed kunnen lezen.
  • Je kunt automatisch getoonde meldingen makkelijk negeren of sluiten.

Bedienbaar

  • We zorgen ervoor dat websitebezoekers hulpmiddelen zoals toetsenborden of schermlezers kunnen gebruiken.
  • Er zijn geen automatisch bewegende of knipperende elementen die niet gepauzeerd kunnen worden.
  • We vermijden flitsende inhoud die gezondheidsrisico’s, zoals epileptische aanvallen, kan veroorzaken.
  • Elke pagina heeft een duidelijke titel die het onderwerp goed beschrijft.
  • Bezoekers kunnen pagina’s op meerdere manieren vinden. Bijvoorbeeld via het hoofdmenu of de zoekfunctie.
  • Onze koppen en labels zijn duidelijk en helpen bezoekers en schermlezers als ze van pagina naar pagina gaan.

Begrijpelijk

  • We hebben de standaardtaal van de website ingesteld op Nederlands. Zo lezen schermlezers de inhoud goed voor.
  • Focus op een onderdeel op een pagina, zoals een linkje of een knop, veroorzaakt geen onverwachte veranderingen op het scherm.
  • Als je een formulier invult of iets selecteert, wordt je niet automatisch naar een andere pagina gestuurd. Je kiest er zelf voor om een handeling te doen.
  • Besturings- en bedieningselementen werken altijd hetzelfde op alle pagina’s.
  • Bij het aanvragen van een verzekering kan je jouw gegevens controleren en aanpassen vóórdat je ze verstuurt.

Robuust

  • Statusmeldingen worden zo doorgegeven dat schermlezers deze oppikken zonder extra handelingen.

Onderzoek en verbeteringen

Bij ZEKUR willen we het jou altijd zo makkelijk mogelijk maken. Dat geldt voor onze producten, onze dienstverlening en natuurlijk ook de toegankelijkheid van onze website. We zijn daarom altijd op zoek naar hoe iets beter of makkelijker kan. We hebben al veel maatregelen genomen om onze website toegankelijker te maken, maar wij geloven dat er altijd ruimte is voor verbetering. Daarom hebben we de toegankelijkheid van onze website in juni 2025 onderzocht. Uit dit onderzoek komt naar voren dat we nog meer kunnen doen om onze website toegankelijk te maken en te voldoen aan de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid (WCAG 2.1 niveau AA). Je leest de resultaten van ons onderzoek in ons toegankelijkheidsrapport: Digitale toegankelijkheid ZEKUR.nl juni 2025 (PDF).

Deze verbeteringen komen uit ons onderzoek naar voren en voeren we door:

Waarneembaar

  • We voegen beschrijvende alt-teksten toe aan afbeeldingen en verwijderen onnodige beschrijvingen bij decoratieve iconen.
  • We verbeteren het kleurcontrast van teksten en knoppen voor betere leesbaarheid.
  • We maken formulierinstructies duidelijker en zorgen dat invulvelden een kloppend label hebben.
  • We passen formulieren aan, zodat standaardgegevens automatisch ingevuld kunnen worden.
  • We maken tooltips toegankelijk en bedienbaar voor het toetsenbord.

Bedienbaar

  • We maken alle knoppen en interactieve elementen volledig bedienbaar met het toetsenbord.
  • We maken duidelijk zichtbaar waar de toetsenbordfocus is op elke pagina.
  • We voegen voor toetsenbordgebruikers een knop toe waarmee ze snel naar de hoofdinhoud van een pagina kunnen gaan. Zo kunnen ze het menu overslaan.
  • Links achter plaatjes, zoals het logo, krijgen een duidelijkere omschrijving. Zo weet je wat er gebeurt als je erop klikt.
  • Toetsenbordgebruikers die een dialoogvenster, zoals de chatfunctie, gebruiken, moeten deze eerst sluiten voordat ze naar andere onderdelen op een pagina of andere pagina’s kunnen gaan.

Begrijpelijk

  • We verbeteren foutmeldingen in formulieren, zodat ze specifieker zijn en beter gekoppeld worden aan het juiste invulveld.
  • We geven gebruikers suggesties voor hoe zij fouten kunnen oplossen.

Robuust

  • We verbeteren de onderliggende code. Zo is alles technisch juist opgebouwd.
  • We zorgen dat labels en beschrijvingen goed zijn gekoppeld aan invulvelden voor hulptechnologieën.

Toegankelijk zijn en blijven

Onze website wordt vaak gewijzigd. Bij elke wijziging zorgen we ervoor dat onze dienst toegankelijk blijft. Dat doen we als volgt:

  • We hebben toegankelijkheid verwerkt in alle stappen van de ontwikkelingsprocessen van de website en het maken van content voor de website.
  • We voeren regelmatig automatische én handmatige toegankelijkheidsonderzoeken uit.
  • We houden de wetgeving in de gaten en zorgen dat we op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen.
  • We volgen technische ontwikkelingen.

Geef het door als het beter kan

We doen ons best om ervoor te zorgen dat onze website zo toegankelijk mogelijk is. Maar soms gaat er iets mis of werkt iets niet zoals we willen. Of hebben we iets over het hoofd gezien. Kan je de website niet gebruiken of vind je dat we iets beter kunnen doen? Laat het ons dan weten! Je kan contact met ons opnemen via onze klantenservice.

Publicatiedatum: 25 juni 2025
Laatst bijgewerkt: 27 juni 2025