Wachtlijstbemiddeling

Sneller geholpen worden


Als het te lang duurt voordat je aan de beurt bent en je staat op de wachtlijst, dan kun je gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling. Misschien kun je ergens anders eerder geholpen worden. Vraag het onze zorgadviseurs en ze zoeken het voor je uit. In 7 van de 10 gevallen vinden zij een andere zorgaanbieder waar je sneller terechtkunt.

Zo werkt wachtlijstbemiddeling


Wij zoeken een andere zorgaanbieder die de behandeling ook uitvoert. Eerst zoeken we in je regio, daarna in heel Nederland en vervolgens in België of Duitsland. Uiteraard zoeken we een alternatief waar je minstens dezelfde kwaliteit zorg krijgt. 

Wachtlijstbemiddeling kan voor: 

  • een consult (afspraak) bij een medisch specialist
  • diagnostiek (onderzoeken)
  • opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • dagbehandeling
  • behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

Met zorgaanbieders hebben wij afgesproken dat zij zorg verlenen binnen de wachttijden van de Treeknorm. Als je niet binnen deze norm wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend. Neem contact op met onze zorgadviseurs als je vindt dat je te lang moet wachten. Dit kan ook als de wachttijd binnen de Treeknorm valt. 

Wachtlijstbemiddeling aanvragen


Om wachtlijstbemiddeling aan te vragen bel je met onze zorgadviseurs.

Veelgestelde vragen over wachtlijstbemiddeling

Wat is een te lange wachttijd?

In geval van spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk, meestal binnen enkele uren, worden verleend. 
Met onze zorgaanbieders hebben we afgesproken hoe lang je maximaal mag wachten voor een behandeling. Deze afspraken zijn gemaakt conform de Treeknormen. Als je niet binnen deze normen wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Als je vindt dat je te lang moet wachten, neem dan contact op met onze afdeling Zorgadvies.  

De maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknormen is: 

Geneesmiddelen: 
Binnen 1 werkdag kun je je geneesmiddelen ophalen bij je apotheek. 


Huisarts:
Je kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij je huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.


Paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld fysiotherapeut of logopedist): 
Binnen 1 week. 


Eerste gesprek ziekenhuis:
Je kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.


Diagnose of indicatie: 
In 80% van de gevallen heb je binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.

Mondzorg (bijvoorbeeld tandarts of orthodontist): 
Binnen 3 weken voor een eerste gesprek en een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg word je binnen één uur geholpen. 


Polikliniek: 
In 80% van de gevallen kun je binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken. 


Opname ziekenhuis:
In 80% van de gevallen kun je binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.


Geestelijke gezondheidszorg (GGZ):
Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.


Verpleging en verzorging
Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.


Wijkverpleging:
Heb je een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg, dan kun je hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij je in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in je zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval je onverwacht extra zorg nodig hebt.