Sneller geholpen worden

Als het te lang duurt voordat je aan de beurt bent en je staat op de wachtlijst, dan kan je gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling. Misschien kan je ergens anders eerder geholpen worden. Vraag het onze zorgmedewerkers en ze zoeken het voor je uit. In 7 van de 10 gevallen vinden zij een andere zorgverlener waar je sneller terecht kan. 

Zo werkt wachtlijstbemiddeling

Wij zoeken een andere zorgverlener die de behandeling ook uitvoert. Eerst zoeken we in je regio, daarna in heel Nederland en vervolgens in België of Duitsland. Uiteraard zoeken we een alternatief waar je minstens dezelfde kwaliteit zorg krijgt. 

Wachtlijstbemiddeling kan voor: 

  • een consult (afspraak) bij een medisch specialist
  • diagnostiek (onderzoeken)
  • opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • dagbehandeling
  • behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

Met zorgverleners hebben wij afgesproken dat zij zorg verlenen binnen de wachttijden van de Treeknorm. Als je niet binnen deze norm wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend. Vraag wachtlijstbemiddeling aan als je vindt dat je te lang moet wachten.

Wachtlijstbemiddeling aanvragen

Vraag je wachtlijstbemiddeling gemakkelijk en snel online aan.

Veelgestelde vragen over wachtlijstbemiddeling

  • Ik heb een vraag over wachtlijstbemiddeling, mantelzorg of een second opinion. Waar kan ik terecht?

    Let op: de adviseurs van dit nummer beantwoorden geen vragen over je zorgverzekering. Op dit nummer kan je terecht voor vragen over bijvoorbeeld wachtlijsten, bij welk ziekenhuis je terecht kan of hoe je een second opinion regelt. 
    088 131 16 18


    Werkdagen van 9:00 uur tot 12:00 uur


    Wil je wachtlijstbemiddeling aanvragen? Je regelt dat gemakkelijk en snel online

  • Wat is een te lange wachttijd?

    In geval van spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk, meestal binnen enkele uren, worden verleend. 
    Met onze zorgverleners hebben we afgesproken hoe lang je maximaal mag wachten voor een behandeling. Deze afspraken zijn gemaakt conform de Treeknormen. Als je niet binnen deze normen wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Als je vindt dat je te lang moet wachten, neem dan contact op met onze afdeling Zorgadvies.  

    De maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknormen is: 

    Geneesmiddelen: 
    Binnen 1 werkdag kan je je geneesmiddelen ophalen bij je apotheek. 


    Huisarts:
    Je kan in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij je huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kan je direct terecht.


    Paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld fysiotherapeut of logopedist): 
    Binnen 1 week. 


    Eerste gesprek ziekenhuis:
    Je kan in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kan je direct terecht.


    Diagnose of indicatie: 
    In 80% van de gevallen heb je binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.

    Mondzorg (bijvoorbeeld tandarts of orthodontist): 
    Binnen 3 weken voor een eerste gesprek en een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg word je binnen 1 uur geholpen. 


    Polikliniek: 
    In 80% van de gevallen kan je binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken. 


    Opname ziekenhuis:
    In 80% van de gevallen kan je binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.


    Geestelijke gezondheidszorg (GGZ):
    Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
    Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
    Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
    Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.


    Verpleging en verzorging
    Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.


    Wijkverpleging:
    Heb je een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg, dan kan je hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij je in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in je zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval je onverwacht extra zorg nodig hebt.