Ziekenhuizen

ZEKUR Ziekenhuizen

 

Je wilt natuurlijk weten bij welke ziekenhuizen je terecht kunt. Dit hangt af van de basisverzekering die je hebt gekozen. En je wilt liever niet bijbetalen. Bekijk daarom goed hoe je verzekerd bent en naar welk ziekenhuis je toe kunt gaan bij planbare zorg. Voor spoedeisende zorg en bevalling kun je naar elk ziekenhuis.


Gewoon ZEKUR Vrij

Met Gewoon ZEKUR Vrij mag je altijd zelf je ziekenhuis kiezen. Je krijgt maximaal het marktconforme tarief vergoed. Soms moet je je zorgkosten of een deel van je zorgkosten zelf betalen, zoals bijvoorbeeld het eigen risico.

Gewoon ZEKUR

Voor spoedeisende zorg en bevalling kun je natuurlijk altijd overal terecht. De zorgkosten worden dan 100% vergoed. Ook voor planbare zorg bepaal je zelf naar welk ziekenhuis je gaat. Maar wat je dan vergoed krijgt, is afhankelijk van het ziekenhuis dat je kiest. Als je naar een ziekenhuis gaat waarmee wij een contract hebben, dan wordt 100 % vergoed. We maken met deze ziekenhuizen afspraken over de kwaliteit en de prijs van de zorg. Zo houden we goede zorg voor een lage premie. En er is altijd een ziekenhuis bij jou in de buurt gecontracteerd. Bekijk in de tabel hieronder welke ziekenhuizen dit zijn.

Je krijgt 80% vergoed  als je kiest voor een niet door ZEKUR gecontracteerd ziekenhuis of kliniek

Als je naar een ziekenhuis gaat waarmee wij geen contract hebben, dan betalen we maximaal 80% van het gemiddeld gecontracteerd tarief.

Je krijgt 100% vergoed in elk ziekenhuis in Nederland als je wordt doorverwezen

Word je door een medisch specialist doorverwezen, dan kun je naar elk ziekenhuis in Nederland en ontvang je een volledige vergoeding. 

Wat je zelf moet betalen

Soms moet je je zorgkosten of een deel van je zorgkosten zelf betalen, zoals bijvoorbeeld het eigen risico.

Gewoon ZEKUR Ziekenhuizen


Dit zijn de ziekenhuizen waarmee we afspraken hebben gemaakt. Let op: voor bepaalde aandoeningen is geen contract. Of dit zo is en voor welke aandoening dit geldt, vind je in de Zorgvinder.
PlaatsNaam
Alkmaar

Noordwest Ziekenhuisgroep

AlmereFlevoziekenhuis De Kinderkliniek
AmstelveenZiekenhuis Amstelland
Amsterdam

OLVG West 
OLVG Oost

Arnhem

Rijnstate

Assen

Wilhelmina Ziekenhuis

BarneveldZiekenhuis Gelderse Vallei
Bergen op Zoom

Bravis Ziekenhuis

Breda

Amphia

Den Haag

Medisch Centrum Haaglanden Bronovo

Den Helder

Noordwest Ziekenhuisgroep

DoornDiakonessenhuis
Dronten

MC Dronten

EdeGelderse Vallei
Eindhoven

Catharina Ziekenhuis

Emmeloord

MC Emmeloord

Emmen

Treant Zorggroep Scheper

Enschede

Medisch Spectrum Twente

Etten-LeurAmphia Bravis
GoesAdmiraal de Ruyter Ziekenhuis
Groningen

Martini Ziekenhuis

Haaksbergen

Medisch Spectrum Twente

Heerde

Isala

Heerhugowaard

Noordwest Ziekenhuisgroep

Hoogeveen

Treant Zorggroep Bethesda

Houten

St. Antonius

Kampen

Isala

Leeuwarden

Medisch Centrum Leeuwarden

Leidschendam

Medisch Centrum Haaglanden

LelystadMC Zuiderzee
LimmenNoordwest Ziekenhuisgroep
Losser

Medisch Spectrum Twente

MaastrichtMaastricht UMC+
MeppelIsala
MiddelburgAdmiraal de Ruyter Ziekenhuis
Monster

Medisch Centrum Haaglanden

Nieuwegein

St. Antonius

Nijmegen

Radboud UMC

OisterwijkETZ Elisabeth Twee steden Ziekenhuis
Oldenzaal

Medisch Spectrum Twente

OosterhoutAmphia
RoermondLaurentius Ziekenhuis
Roosendaal

Bravis Ziekenhuis

Rotterdam

Ikazia ziekenhuis

Schagen

Noordwest Ziekenhuisgroep

Stadskanaal

Treant Zorggroep Refaja

SteenwijkIsala
TerneuzenZorgSaam
Texel

Noordwest Ziekenhuisgroep

Tilburg

ETZ Elisabeth Twee steden Ziekenhuis

UdenBernhoven
Urk

MC Groep

Utrecht

St. Antonius

UtrechtDiakonessenhuis
VeenendaalZiekenhuis Gelderse Vallei
Velp

Rijnstate

VenloVieCuri
VenrayVieCuri
VlissingenAdmiraal de Ruyter Ziekenhuis
VoorschotenMedisch Centrum Haaglanden
Waalwijk

ETZ Elizabeth Twee steden ziekenhuis

WageningenZiekenhuis Gelderse Vallei
ZevenaarRijnstate
ZeistDiakonessenhuis


Zierikzee
Zwolle

Admiraal de Ruyter Ziekenhuis

Isala

Voldoende zorg bij jou in de buurt


Elk jaar maken we samen met ziekenhuizen afspraken over de zorg. Bijvoorbeeld over hoeveel behandelingen het ziekenhuis dat jaar zal uitvoeren. En tegen welk bedrag. Het totaal noemen we een omzetplafond. Door dit soort afspraken houden we de kosten van zorg in de hand en houden we je premie laag. Soms gaat een ziekenhuis over het afgesproken bedrag heen. Hierdoor kan er geen zorg meer worden geleverd. En dat is natuurlijk vervelend. Gelukkig is er dan wel altijd een andere zorgaanbieder in de regio die jou kan helpen.

Je kunt altijd bij je zorgaanbieder terecht als:

  • je met spoed behandeld moet worden
  • je al met een behandeling bent begonnen
  • je kind zorg nodig heeft
  • je zwanger bent
  • je een Gewoon ZEKUR Vrij hebt 
Als je niet met spoed een behandeling nodig hebt en je wilt wel door je eigen zorgaanbieder geholpen worden, wacht dan totdat er weer plaats is. Bel met onze afdeling Zorgadvies als je sneller geholpen wilt worden. Zij bekijken samen met je zorgaanbieder of je toch snel behandeld kunt worden. Lukt dit niet, dan zoeken we naar een passende zorgaanbieder in de buurt.

Veelgestelde vragen ziekenhuizen

Bemiddelen jullie in het ziekenhuis waar ik op de wachtlijst sta?

Wij hebben met de ziekenhuizen afgesproken dat zij zich houden aan de Treeknormen. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden. Als je de wachttijd te lang vindt, neem dan contact op met onze afdeling Zorgadvies.

Kan ik ook terecht bij een ziekenhuis waar ZEKUR geen contract mee heeft gesloten?

Dat kan. Je betaalt dan wel een deel van de kosten zelf. Je krijgt voor je behandeling namelijk maximaal 80% van het gemiddelde gecontracteerde tarief vergoed. De overige kosten betaal je zelf. Houd daarnaast ook altijd rekening met je (vrijwillig) eigen risico of eigen bijdrage.

Kan ik voor spoedeisende hulp of een bevalling wel terecht bij alle ziekenhuizen?

Voor spoedeisende hulp en bevallingen kun je altijd terecht bij elk ziekenhuis in Nederland.

Wat is een te lange wachttijd?

In geval van spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk, meestal binnen enkele uren, worden verleend. 
Met onze zorgaanbieders hebben we afgesproken hoe lang je maximaal mag wachten voor een behandeling. Deze afspraken zijn gemaakt conform de Treeknormen. Als je niet binnen deze normen wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Als je vindt dat je te lang moet wachten, neem dan contact op met onze afdeling Zorgadvies.  

De maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknormen is: 

Geneesmiddelen: 
Binnen 1 werkdag kun je je geneesmiddelen ophalen bij je apotheek. 


Huisarts:
Je kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij je huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.


Paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld fysiotherapeut of logopedist): 
Binnen 1 week. 


Eerste gesprek ziekenhuis:
Je kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kun je direct terecht.


Diagnose of indicatie: 
In 80% van de gevallen heb je binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.

Mondzorg (bijvoorbeeld tandarts of orthodontist): 
Binnen 3 weken voor een eerste gesprek en een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg word je binnen één uur geholpen. 


Polikliniek: 
In 80% van de gevallen kun je binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken. 


Opname ziekenhuis:
In 80% van de gevallen kun je binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.


Geestelijke gezondheidszorg (GGZ):
Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.


Verpleging en verzorging
Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.


Wijkverpleging:
Heb je een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg, dan kun je hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij je in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreek je welke zorg je wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in je zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat je op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval je onverwacht extra zorg nodig hebt.

Wat is spoedeisende zorg?

Dit is direct noodzakelijke zorg, dus zorg die niet uit te stellen is.

Wat is topklinische zorg?

Onder topklinische zorg vallen vormen van zorg die alleen mogelijk zijn in ziekenhuizen met een speciale vergunning. Dat hoeven niet altijd academische ziekenhuizen te zijn. Meestal gaat het om vrij dure behandelingen waarvoor geavanceerde apparatuur, bijzondere voorzieningen of specifieke deskundigheid nodig is.

Wat is topreferente zorg?

Dit is zeer specialistische zorg voor patiënten die zeldzame, moeilijk te diagnosticeren en/of moeilijk te behandelen aandoeningen hebben. Deze patiënten waren al onder behandeling van een specialist in een ander ziekenhuis. Bovendien hebben ze al het nodige aan onderzoek en behandeling achter de rug zonder dat hun probleem is opgelost.

Het komt regelmatig voor dat deze patiënten meerdere aandoeningen tegelijk hebben die al dan niet met elkaar samenhangen. Welke therapie in hun geval effectief is, is dan ook niet op voorhand te zeggen. Het academisch ziekenhuis is voor deze patiënten de laatste toevlucht.


Topreferente zorg is volgens de wet een kerntaak van de academische ziekenhuizen. Minder dan de helft van alle patiënten in deze ziekenhuizen komt voor topreferente zorg. Omdat de diagnostiek vaak een kwestie van zoeken is, en de behandeling vaak een kwestie van proberen, leggen zij een veel groter beslag op de voorzieningen van het ziekenhuis dan andere patiënten. Omdat er voor deze patiënten buiten het academisch ziekenhuis geen mogelijkheden zijn, krijgen zij voorrang boven de basiszorgpatiënten die eventueel ook ergens anders terechtkunnen.

Wat kan ik doen als ik op dit moment onder behandeling ben bij een niet-gecontracteerd ziekenhuis of ik al een afspraak heb staan?

Neem dan contact met ons op via mail of bel onze afdeling Klantenservice ZEKUR Zorg.