Heb je vakantieplannen of heb je een reis geboekt? Lees dan deze informatie goed door. Op de site van het RIVM lees je al veel informatie over het coronavirus. Hieronder lees je wat de gevolgen zijn voor je zorgverzekering, reisverzekering of annuleringsverzekering.

Ik ben thuis

Ik ben ziek geworden en ben bang dat ik besmet ben. Wat moet ik doen?
Volg de richtlijnen van het RIVM. Doe een zelftest of laat je testen bij de GGD. Maak een afspraak via het landelijke nummer 0800 1202.

Krijg ik een vergoeding als ik voor het coronavirus getest moet worden? 
Een test bij de GGD, huisarts, je werkgever en instelling voor langdurige zorg is gratis. Je betaalt geen eigen risico. Een test in het ziekenhuis is ook gratis, maar je betaalt wel een eigen risico. 

Vergoeden jullie een consult bij prikangst? 
Wij vergoeden geen speciale consulten bij prikangst. Informeer bij jouw GGD. Deze heeft vaak speciale prikangst-uren voor de coronaprik.
Een aantal tips van de GGD:
- Neem iemand mee die je vertrouwt.
- Neem oortjes of een koptelefoon met jouw muziek mee.
- Eet en drink vooraf genoeg, dan voel je je beter.

Ik wil op reis naar een bestemming die een negatieve coronatest eist. Worden de kosten voor deze test vergoed?
Nee, kosten voor een preventieve coronatest worden niet vergoed. 

Ik ben ziek geworden en ben besmet met het coronavirus. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
We vergoeden de kosten van annulering bij ernstige ziekte. Dit moet je kunnen aantonen met een doktersverklaring. Als je besmet bent met het coronavirus, worden in veel gevallen de kosten van annulering vergoed. Dit wordt per situatie beoordeeld. De kosten van annulering worden alleen vergoed als je een annuleringsnota van je reis kan inleveren. Bel met 1 van onze adviseurs als je wilt annuleren.
Het telefoonnummer voor je annuleringsverzekering van ZEKUR Zorg is 0592 349 360
Heb je de annuleringsverzekering van ZEKUR Wonen, bel dan met 088 0106 999

Ik wil niet meer op vakantie vanwege het coronavirus. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
Het annuleren van je reis omdat je niet meer op vakantie wilt, is niet verzekerd op jouw annuleringsverzekering. Je kan contact opnemen met de reis- of vervoersorganisatie waar je de boeking hebt gedaan. Misschien bieden zij een oplossing of vergoeden zij de annuleringskosten.

Ik ben verkouden en volgens de overheid moet ik nu binnenblijven. Ik kan dus niet op reis en moet deze daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Nee, bij lichte verkoudheid binnenblijven is een 'beperking door de overheid'. Dit is geen verzekerde gebeurtenis.

Mijn visumaanvraag is geweigerd. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Ja, je krijgt je annuleringskosten vergoed als het visum onverwachts, buiten jouw schuld om, wordt geweigerd. We betalen dit alleen als deze kosten niet door een andere organisatie worden vergoed. 

 

Ik ben al op vakantie/onderweg   

Worden mijn kosten vergoed door mijn zorgverzekering als ik ziek word in het buitenland?
Ja, wij vergoeden diverse kosten als je ziek wordt in het buitenland. Lees alles over zorg in het buitenland.

Ik ben ziek geworden en ben bang dat ik besmet ben. Wat moet ik doen?
Heb je ZEKUR Zorg en moet je in het buitenland naar het ziekenhuis of de dokter? Neem dan contact op met de Alarmcentrale: +31(0) 40 297 57 60.
Heb je de reisverzekering van ZEKUR Wonen? Bel dan met de Alarmcentrale van ZEKUR Wonen: +31 20 592 91 52
Deze nummers zijn dag en nacht bereikbaar. De Alarmcentrale helpt je verder.

Ik heb op de heenreis met het openbaar vervoer vertraging opgelopen. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
Neem hiervoor contact op met jouw vervoerder. Als je geen vergoeding van de vervoerder krijgt en je hebt een annuleringsverzekering van ZEKUR Zorg, dan geldt het volgende:
- Bedraagt de vertraging minder dan 8 uur, dan krijg je geen vergoeding.
- Bedraagt de vertraging 8 uur of meer, dan krijg je een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen. Dit geldt ook als je vanuit Nederland naar jouw vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of je met het openbaar vervoer of met je eigen auto hierheen bent gereisd.

Ik heb op de terugreis met het openbaar vervoer vertraging opgelopen. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
Extra kosten in verband met vertraging op de terugreis zijn niet verzekerd.

Door coronamaatregelen kom ik vast te zitten in het buitenland. Worden repatriëringskosten vergoed?
Extra reiskosten omdat je terug wilt naar Nederland zijn niet verzekerd, behalve bij een medische noodsituatie. Bel in dat geval altijd met de Alarmcentrale: +31(0) 40 297 57 60. Heb je de reisverzekering van ZEKUR Wonen? Bel dan met de Alarmcentrale van ZEKUR Wonen: +31 20 592 91 52


Ik wil mijn vakantie afbreken. Worden de ongebruikte vakantiedagen vergoed?
Deze kosten zijn niet verzekerd op jouw annuleringsverzekering. Je kan contact opnemen met het bedrijf waar je jouw boeking hebt gedaan, zoals de reis- of vervoersorganisatie. Misschien bieden zij een oplossing of vergoeden zij jouw annuleringskosten

Vragen over het coronavirus en:

je herstel na corona