Vragen over het coronavirus

Heb je vakantieplannen of heb je een reis geboekt? Lees dan deze informatie goed door. Op de site van het RIVM lees je al veel informatie over het coronavirus. Hieronder lees je wat de gevolgen zijn voor je zorgverzekering, reisverzekering of annuleringsverzekering.

Ik ben thuis

Ik ben ziek geworden en ben bang dat ik besmet ben. Wat moet ik doen?
Volg de richtlijnen van het RIVM. Laat je testen bij de GGD. Maak een afspraak via het landelijke nummer 0800 1202.

Krijg ik een vergoeding als ik voor het coronavirus getest moet worden? 
Sinds 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen bij de GGD. Een test bij de GGD, huisarts, je werkgever en instelling voor langdurige zorg is gratis. Je betaalt geen eigen risico. Een test in het ziekenhuis is ook gratis, maar je betaalt wel een eigen risico. 

Ik wil op reis naar een bestemming die een negatieve coronatest eist. Worden de kosten voor deze test vergoed?
Nee, kosten voor een preventieve coronatest worden niet vergoed. 

Ik ben ziek geworden en ben besmet met het coronavirus. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
Als je een annuleringsverzekering bij ons en je bent positief getest op het coronavirus, dan is dit verzekerd. Neem in deze situatie altijd eerst contact op met een (huis)arts. Bel met 1 van onze adviseurs als je wilt annuleren.
Het telefoonnummer voor je annuleringsverzekering van ZEKUR Zorg is 0592 349 360
Heb je de annuleringsverzekering van ZEKUR Wonen, bel dan met 088 0106 999

Ik wil niet meer op vakantie vanwege het coronavirus. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
Het annuleren van je reis omdat je niet meer op vakantie wilt, is niet verzekerd op jouw annuleringsverzekering. Je kan contact opnemen met de reis- of vervoersorganisatie waar je de boeking hebt gedaan. Misschien bieden zij een oplossing of vergoeden zij de annuleringskosten.

Ik ben verkouden en volgens de overheid moet ik nu binnenblijven. Ik kan dus niet op reis en moet deze daarom annuleren. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Nee, bij lichte verkoudheid binnenblijven is een 'beperking door de overheid'. Dit is geen verzekerde gebeurtenis.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft code geel af voor mijn reisbestemming. Gelden mijn zorg-, reis- en annuleringsverzekeringen?
Als je ziek wordt in een gebied met code geel, worden je zorgkosten vergoed vanuit je basisverzekering en aanvullende zorgverzekering. Ook de repatriëring wordt vergoed. 

Als je op vakantie ziek wordt met het coronavirus in een geel gebied, zijn ook je reis- en annuleringsverzekering geldig. 

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft code geel af voor mijn reisbestemming. Om op mijn bestemming te komen, moet ik door een gebied waar code oranje is afgegeven. Gelden mijn reis- en annuleringsverzekering?
Je reis- en annuleringsverzekering is geldig als je op doorreis bent in een land of gebied met code oranje. Je moet dan wel meteen doorreizen naar geel gebied of, in het geval van een vliegreis, overstappen op een andere vlucht. 

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft code oranje of rood voor mijn vakantiebestemming en adviseert niet te reizen. Vanwege dit advies wil ik niet meer op reis. Worden mijn annuleringskosten vergoed?
Het annuleren van je reis vanwege het advies van Buitenlandse Zaken is niet verzekerd op jouw annuleringsverzekering.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft code oranje of rood voor mijn vakantiebestemming en adviseert niet te reizen. Ik ga toch op reis. Gelden mijn zorg-, reis,- en annuleringsverzekering?
Als je ziek wordt in een gebied met code oranje of rood, worden je zorgkosten vergoed vanuit je basisverzekering en aanvullende zorgverzekering. Ook de repatriëring wordt vergoed. 

Als je op vakantie ziek wordt met het coronavirus in een oranje of rood gebied, dan is dit niet verzekerd op je reis- en annuleringsverzekering. We verzekeren alleen onverwachte risico’s. Word je ziek en heb je niet het coronavirus, dan gelden je reis- en annuleringsverzekering wel. 

Mijn visumaanvraag is geweigerd. Krijg ik de annuleringskosten vergoed?
Ja, je krijgt je annuleringskosten vergoed als het visum onverwachts, buiten jouw schuld om, wordt geweigerd. We betalen dit alleen als deze kosten niet door een andere organisatie worden vergoed. 

 

Ik ben al op vakantie/onderweg   

Worden mijn kosten vergoed door mijn zorgverzekering als ik ziek word in het buitenland?
Ja, wij vergoeden diverse kosten als je ziek wordt in het buitenland. Lees alles over zorg in het buitenland.

Ik ben ziek geworden en ben bang dat ik besmet ben. Wat moet ik doen?
Heb je ZEKUR Zorg en moet je in het buitenland naar het ziekenhuis of de dokter? Neem dan contact op met de Alarmcentrale: +31(0) 40 297 57 60.
Heb je de reisverzekering van ZEKUR Wonen? Bel dan met de Alarmcentrale van ZEKUR Wonen: +31 20 592 91 52
Deze nummers zijn dag en nacht bereikbaar. De Alarmcentrale helpt je verder.

Ik ben op vakantie en het Ministerie van Buitenlandse Zaken verandert het advies van code geel naar code oranje. Gelden mijn zorg-, reis,- en annuleringsverzekering?
Als je ziek wordt in een gebied met code oranje of rood, worden je zorgkosten vergoed vanuit je basisverzekering en aanvullende verzekering. Ook de repatriëring wordt vergoed. 

Als tijdens je vakantie het reisadvies verandert van code geel naar code oranje en je wordt ziek met het coronavirus, dan is dit verzekerd op je reis- en annuleringsverzekering. 

Ik heb op de heenreis met het openbaar vervoer vertraging opgelopen. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
Neem hiervoor contact op met jouw vervoerder. Als je geen vergoeding van de vervoerder krijgt en je hebt een annuleringsverzekering van ZEKUR Zorg, dan geldt het volgende:
- Bedraagt de vertraging minder dan 8 uur, dan krijg je geen vergoeding.
- Bedraagt de vertraging 8 uur of meer, dan krijg je een vergoeding van maximaal de reissom voor 3 ongebruikte vakantiedagen. Dit geldt ook als je vanuit Nederland naar jouw vakantieadres bent vertrokken vanaf een vliegveld in het buitenland. Het maakt niet uit of je met het openbaar vervoer of met je eigen auto hierheen bent gereisd.

Ik heb op de terugreis met het openbaar vervoer vertraging opgelopen. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
Extra kosten in verband met vertraging op de terugreis zijn niet verzekerd.

Door coronamaatregelen kom ik vast te zitten in het buitenland. Worden repatriëringskosten vergoed?
Extra reiskosten omdat je terug wilt naar Nederland zijn niet verzekerd, behalve bij een medische noodsituatie. Bel in dat geval altijd met de Alarmcentrale: +31(0) 40 297 57 60. Heb je de reisverzekering van ZEKUR Wonen? Bel dan met de Alarmcentrale van ZEKUR Wonen: +31 20 592 91 52

Ik moet langer op mijn vakantiebestemming blijven. Wordt dit vergoed?
Extra kosten omdat je langer moet blijven op je vakantiebestemming zijn niet verzekerd. Neem dan contact op met het bedrijf waar je een boeking hebt gedaan, bijvoorbeeld de reis- of vervoersorganisatie. Misschien bieden zij een oplossing of vergoeden zij jouw annuleringskosten.

Ik wil mijn vakantie afbreken. Worden de ongebruikte vakantiedagen vergoed?
Deze kosten zijn niet verzekerd op jouw annuleringsverzekering. Je kan contact opnemen met het bedrijf waar je jouw boeking hebt gedaan, zoals de reis- of vervoersorganisatie. Misschien bieden zij een oplossing of vergoeden zij jouw annuleringskosten

Vragen over het coronavirus en:

je herstel na corona