Ga je binnenkort met het vliegtuig op reis? Lees hier de antwoorden op de meestgestelde vragen over annulering, vertraging en zoekgeraakte bagage. 

Ik ben nog thuis

Mijn vlucht is geannuleerd en hierdoor kan ik niet naar mijn bestemming reizen. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee, wanneer een vlucht wordt geannuleerd ben je hiervoor niet verzekerd op je reis- of annuleringsverzekering. Neem contact op met je vervoers- of reisorganisatie. Misschien hebben zij een oplossing. 

Mijn vlucht is geannuleerd en hierdoor kan ik niet naar mijn bestemming reizen. Worden de extra kosten die ik maak voor het annuleren van de huurauto, het hotel of de geboekte excursie vergoed?
Nee, wanneer je extra kosten moet maken voor het annuleren, worden deze niet vergoed door je annuleringsverzekering. Neem contact op met je vervoers- of reisorganisatie. Misschien hebben zij een oplossing. 

Ik heb een ticket gekocht voor het openbaar vervoer. Krijg ik de annuleringskosten hiervan vergoed wanneer mijn vlucht wordt geannuleerd?
Nee, wanneer je al een ticket hebt gekocht worden de kosten om deze te annuleren niet vergoed. Neem contact op met de vervoerder. Misschien hebben zij een oplossing. 

Ik ben onderweg of al op mijn bestemming

Door de drukte op het vliegveld mis ik mijn vlucht. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee, wanneer je je vlucht mist door drukte op het vliegveld wordt dit niet vergoed door de annuleringsverzekering. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij. Misschien hebben zij een oplossing. 

Ik heb op de heenreis met het openbaar vervoer vertraging gehad. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
Hiervoor neem je contact op met de openbaar vervoerder. Krijg je geen vergoeding van de vervoerder en heb je een annuleringsverzekering? Dan krijg je bij een vertraging van meer dan 8 uur maximaal de reissom van 3 ongebruikte vakantiedagen.

Mijn vlucht is geannuleerd en verplaatst naar een later tijdstip. Wat wordt hiervoor vergoed?
Hoeveel er wordt vergoed vanuit je annuleringsverzekering is afhankelijk van hoe lang de vertraging duurt. Je krijgt een vergoeding als je meer dan 8 uur vertraging hebt opgelopen bij vertrek. Afhankelijk van het aantal uren vertraging krijg je een vergoeding van maximaal de reissom van 3 ongebruikte vakantiedagen. De vergoeding is als volgt:

- 0 tot 8 uur vertraging: geen vergoeding;
- 8 tot 20 uur vertraging: maximaal 1 dag vergoeding;
- 20 tot 32 uur vertraging: maximaal 2 dagen vergoeding;
- 32 uur of langer vertraging: maximaal 3 dagen vergoeding

Het bedrag per dag is de totale reissom gedeeld door het aantal vakantiedagen.

Mijn vlucht is geannuleerd en hierdoor kan ik niet naar huis. Ik moet extra reis- en verblijfkosten maken. Ben ik hiervoor verzekerd?
Nee, extra reis- en verblijfkosten door een geannuleerde vlucht zijn niet verzekerd op de reis- of annuleringsverzekering. Neem contact op met de luchtvaartmaatschappij. Misschien hebben zij een oplossing.

Is jouw vlucht geannuleerd door natuurgeweld of staking van personeel op de luchthaven? Dan betalen wij extra verblijfskosten totdat je weer terug kunt naar huis. Neem in deze situatie altijd contact op met de ZEKUR Alarmcentrale van annuleringsverzekering:

Voor je annuleringsverzekering bij je ZEKUR Zorg is dit: +31 592 348 112
Voor je annuleringsverzekering bij je ZEKUR Wonen is dit: +31 20 592 91 52

Mijn bagage is op de heenreis niet of later aangekomen op de bestemming. Krijg ik hiervoor een vergoeding?
Je krijgt een vergoeding van je reisverzekering voor kleding en toiletspullen voor de eerste dagen. Je betaalt geen eigen risico. Wanneer je bagage helemaal niet aankomt op de bestemming dien je een claim in bij de luchtvaartmaatschappij. 

Ik ben weer thuis van vakantie en mijn bagage is kwijt. Ben ik hiervoor verzekerd?
Als je bagage kwijt is, dien je een claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Zij zijn verplicht om deze in behandeling te nemen. Betaalt de luchtvaartmaatschappij niet of te weinig? Meld dan de schade via ons schadeformulier