Juridische documenten voor ondernemers

21 april 2023

Belangrijke documenten voor je bedrijf

Als ondernemer wil je goede afspraken maken met je klanten, opdrachtgevers en leveranciers om conflicten te voorkomen. Dit doe je met juridische documenten, zoals algemene voorwaarden, een werkovereenkomst of aanmaningsbrieven. Samen met de DAS Documentenshop hebben wij de belangrijkste documenten al voor je uitgezocht. Zo kun jij je blijven focusen op je bedrijf.

Verplichte juridische documenten

Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om bepaalde documenten te hebben. Zo moet je voldoen aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Je moet hiervoor de juiste documenten hebben die voor jouw bedrijf van toepassing zijn, zoals een privacyverklaring. Zo weten mensen waar jij hun gegevens voor gebruikt en hoe lang je deze bewaart. Verkoop je diensten of producten, dan ben je verplicht om een factuur te maken. Deze moet voor de Belastingdienst aan bepaalde eisen voldoen.

 

Handige documenten

Sommige documenten zijn niet verplicht om te hebben, maar zijn wel heel belangrijk. Bijvoorbeeld algemene voorwaarden. Hierin staan de voorwaarden van je onderneming voor het leveren van diensten of spullen. Zoals de levertijd, betaaltermijn, mogelijkheden om iets retour te sturen en de garantietermijn. Deze voorwaarden zijn fijn om te hebben om problemen met een klant of opdrachtgever te voorkomen.

Zijn er bijzondere afspraken die niet in je algemene voorwaarden staan beschreven, dan maak je gebruik van een contract of overeenkomst. Bijvoorbeeld bij het inhuren van een andere zzp’er, een opdracht die je aanneemt of het verhuren van een ruimte of pand. In de overeenkomst staan afspraken over betaling, de inhoud van de opdracht of hoe lang het duurt.

 

DAS Documentenshop

Het schrijven van deze documenten kost veel tijd en kan erg ingewikkeld zijn als je geen juridische achtergrond hebt. Om het jou als ondernemer makkelijk te maken, werkt ZEKUR samen met de DAS Documentenshop. Hier kun je belangrijke documenten en brieven voor je bedrijf kopen, zoals algemene voorwaarden, privacyverklaringen en diensten- en leveringsvoorwaarden. Sommige documenten of brieven zijn zelfs gratis! Samen met DAS hebben we de belangrijkste documenten voor je bedrijf al voor je uitgezocht. Wel zo makkelijk.

Gerelateerd

9 april 2025
Schijnzelfstandigheid als zzp’er: hoe zit dat?

Het is de laatste tijd veel het nieuws: schijnzelfstandigheid onder zzp’ers. Sinds dit jaar controleert de Belastingdienst hier veel strenger op. Maar wat houdt schijnzelfstandigheid precies in? En hoe weet je of je een opdracht als zzp’er kunt uitvoeren of dat je eigenlijk in loondienst zou moeten? We zochten het voor je uit.

5 maart 2025
Productaansprakelijk­heid: hoe zit dat?

Het maken van producten brengt risico’s met zich mee. Je kunt aansprakelijk gesteld worden als een klant schade oploopt door het gebruik van jouw product. Die aansprakelijkheid geldt soms ook als je producten importeert en doorverkoopt. Eind 2024 zijn de regels rondom de veiligheid van producten strenger geworden. Hoe zit het nou met productaansprakelijkheid?

22 oktober 2024
Tips voor een goed netwerkgesprek

De ene ondernemer knoopt met iedereen een praatje aan, terwijl de ander het gesprek liever uit de weg gaat. Leuk of niet, een sterk netwerk kan je onderneming een flinke duw in de rug geven. Maar wat komt er allemaal kijken bij een netwerkgesprek? We hebben enkele tips op een rijtje gezet.

8 oktober 2024
Alleen werken: hoe houd je het leuk?

Voor veel zzp’ers biedt freelancen veel vrijheid. Zo bepaal je zelf wanneer je werkt en welke opdrachten je aanneemt. Maar alleen werken heeft ook mindere kanten. Eenzaamheid ligt op de loer en het is soms lastig om grenzen aan te geven. In deze blog geven we tips om het freelancen leuk en gezond te houden.

31 augustus 2023
Help, mijn klant betaalt niet!

De meeste facturen worden door klanten gewoon netjes betaald. Maar wat doe je als een klant maar niet wil betalen? Je loopt inkomsten mis en je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan het sturen van betalingsherinneringen en andere procedures om jouw geld te krijgen. Om je te helpen, geven we je een aantal tips om te voorkomen dat je klant wanbetaler wordt en wat je kunt doen als het toch zover komt.