Tips voor een goed netwerkgesprek

22 oktober 2024

Netwerken: zo doe je dat

De ene ondernemer knoopt met iedereen een praatje aan, terwijl de ander het gesprek liever uit de weg gaat. Leuk of niet, een sterk netwerk kan je onderneming een flinke duw in de rug geven. Maar wat komt er allemaal kijken bij een netwerkgesprek? We hebben enkele tips op een rijtje gezet.

Netwerken is een breed begrip. Je voert gesprekken met anderen om te kijken of jullie professioneel gezien wat voor elkaar kunnen betekenen. Dat contact kan zowel in een privé- als in een zakelijke sfeer zijn. En zowel online als offline. 

Bezoek bijvoorbeeld eens een conferentie, netwerkbijeenkomst of werkgerelateerd evenement. Op flexwerkplekken worden ook regelmatig borrels georganiseerd. Of vraag een vriend(in) of collega die wel vaker netwerkt of je een keer mee mag. Ondernemers die goed zijn in het leggen en onderhouden van contacten kunnen daar voor hun bedrijf veel voordeel uit halen.

 

De voordelen van netwerken

Door in gesprek te gaan met andere mensen kun je jezelf en je bedrijf op de kaart zetten. Dat levert je misschien wel een nieuwe klant op. Maar vergeet ook vooral niet te luisteren wat je gesprekspartner te bieden heeft. Het is vaak een kwestie van geven en nemen.

Nieuwe klanten en aanbevelingen

Een netwerkgesprek bied je de kans om je klantenkring uit te breiden. Misschien is je gesprekspartner zelf wel geïnteresseerd in je product of dienst. Zo niet, bedenk dan dat hij/zij ook een netwerk heeft. Door een goede indruk achter te laten krijg je misschien wel een aanbeveling.

Samenwerking

Het kan natuurlijk ook dat je gesprekspartner jou wat te bieden heeft. Misschien ontmoet je net die tekstschrijver die je website onder handen kan nemen. Of kom je in contact met een timmerman om samen een klus uit te voeren. Samen sta je sterk.

Nieuwe inzichten

Door te praten met onbekenden kun je ook nieuwe kennis en inzichten opdoen. Misschien tipt een collega-installateur je over de nieuwste ontwikkelingen rondom warmtepompen. Of brengt iemand je op een nieuw creatief idee voor je klant. Netwerken is een goede manier om je horizon te verbreden.

 

Netwerktips

Netwerken kan dus een positieve bijdrage leveren aan je bedrijfsvoering. Maar hoe bereid je jezelf het beste voor op een netwerkgesprek? En waar moet je op letten? Hieronder vind je een aantal nuttige tips om goed het gesprek aan te gaan.

  • Bereid je voor. Bedenk voor jezelf wat je wilt bereiken. Ben je op zoek naar hulp of advies, of wil je juist je eigen product of dienst promoten? Pas hier je gesprek op aan.
  • Is er een (online) gastenlijst? Dan kun je vooraf al bedenken met wie je wilt spreken.
  • Oefen je pitch. Probeer in 1 of 2 zinnen te vertellen wat je doet. Zo maak je direct een goede eerste indruk.
  • Wees proactief. Stap zelf op mensen af. Dat is misschien eng, maar bedenk dat veel andere mensen het ook lastig vinden om op onbekenden af te stappen. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.
  • Het is vaak makkelijker om aan te sluiten bij een groepsgesprek dan bij een gesprek tussen twee personen.
  • Luister aandachtig. Netwerken is een wisselwerking. Misschien kun jij je gesprekspartner ergens mee helpen? Of ken je iemand anders die dat kan?
  • Wees geduldig. Niet elk contact hoeft direct iets op te leveren. Het opbouwen van een relatie heeft vaak tijd nodig.
  • Houd je gesprek kort. Vaak weet je binnen een paar minuten wel wat je aan elkaar hebt. De basis voor een eventuele connectie is dan gelegd.
  • Houd in je achterhoofd dat je niet alleen tegen je gesprekspartner praat, maar indirect ook tegen zijn/haar netwerk. Blijf dus beleefd en geïnteresseerd, ook als je merkt dat het gesprek niet direct ergens op uitdraait. Misschien levert het op langere termijn wel een aanbeveling op.
  • Wissel contactgegevens uit. Geef bijvoorbeeld je visitekaartje af of voeg elkaar toe op LinkedIn. Zo neem je in de toekomst gemakkelijk contact op.

 

Netwerk onderhouden

Het uitbreiden van je netwerk is nuttig, maar het is ook belangrijk om de relaties met je zakelijke connecties te onderhouden. Laat daarom regelmatig wat van je horen, deel updates en wees actief op socialemediaplatforms, zoals LinkedIn. Of plan een koffie- of lunchafspraak om bij te praten. Zo blijf je in contact met mensen die belangrijk voor je zijn.

Bron: kvk.nl; monsterboard.nl; netwerken.nl

Gerelateerd

9 april 2025
Schijnzelfstandigheid als zzp’er: hoe zit dat?

Het is de laatste tijd veel het nieuws: schijnzelfstandigheid onder zzp’ers. Sinds dit jaar controleert de Belastingdienst hier veel strenger op. Maar wat houdt schijnzelfstandigheid precies in? En hoe weet je of je een opdracht als zzp’er kunt uitvoeren of dat je eigenlijk in loondienst zou moeten? We zochten het voor je uit.

5 maart 2025
Productaansprakelijk­heid: hoe zit dat?

Het maken van producten brengt risico’s met zich mee. Je kunt aansprakelijk gesteld worden als een klant schade oploopt door het gebruik van jouw product. Die aansprakelijkheid geldt soms ook als je producten importeert en doorverkoopt. Eind 2024 zijn de regels rondom de veiligheid van producten strenger geworden. Hoe zit het nou met productaansprakelijkheid?

8 oktober 2024
Alleen werken: hoe houd je het leuk?

Voor veel zzp’ers biedt freelancen veel vrijheid. Zo bepaal je zelf wanneer je werkt en welke opdrachten je aanneemt. Maar alleen werken heeft ook mindere kanten. Eenzaamheid ligt op de loer en het is soms lastig om grenzen aan te geven. In deze blog geven we tips om het freelancen leuk en gezond te houden.

31 augustus 2023
Help, mijn klant betaalt niet!

De meeste facturen worden door klanten gewoon netjes betaald. Maar wat doe je als een klant maar niet wil betalen? Je loopt inkomsten mis en je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan het sturen van betalingsherinneringen en andere procedures om jouw geld te krijgen. Om je te helpen, geven we je een aantal tips om te voorkomen dat je klant wanbetaler wordt en wat je kunt doen als het toch zover komt.

9 mei 2023
Onderneem jij al duurzaam?

Zo min mogelijk schade toebrengen aan klimaat, natuur, mens en dier. Dat is duurzaam ondernemen. Hoe je dat doet is voor iedere ondernemer anders. Een kapper heeft andere mogelijkheden dan een timmerman. Wat je beroep ook is, als ondernemer kan je een groot verschil maken. We hebben een aantal dingen voor je uitgezocht die jou helpen om duurzaam te ondernemen