Zo laat je zien dat jij duurzaam onderneemt!

Onderneem duurzaam, let op greenwashing
Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Maar hoe zorg je er voor dat je je klanten goed informeert over hoe duurzaam je bedrijf is, zonder dat er sprake is van greenwashing? We geven 4 tips!
Misschien wil jij ook wel aan je klanten laten zien dat jij duurzaam onderneemt. Bijvoorbeeld doordat je alleen gerecyclede producten aanbiedt of actief bezig bent met het verminderen van je CO2-uitstoot. Maar let op dat je je niet duurzamer voordoet dan je bent. Het weglaten van informatie, overdrijven of liegen over hoe groen of duurzaam iets is, wordt greenwashing genoemd. Dit is verboden en hier worden boetes voor gegeven door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bekijk onze tips om greenwashing te voorkomen.
1. Duidelijke informatie
Greenwashing kan komen door verwarrende informatie. Als je bijvoorbeeld op je verpakking zet ‘Gemaakt van gerecycled materiaal’, is het niet duidelijk of het gaat over het product of over de verpakking. Of misschien is maar een deel van het product of de verpakking gerecycled. Vertel daarom precies hoeveel en wat er is gerecycled.
Ook is er een verschil tussen duurzaam ondernemen of een duurzaam product. Je onderneemt duurzaam omdat je bijvoorbeeld je eigen energie opwekt, je zoveel mogelijk zakelijk met de fiets of het OV reist of je producten duurzaam verzendt. Maar misschien zijn je producten of diensten niet duurzaam. Door duidelijk erbij te zetten of het over je bedrijf gaat of over het product geef je de juiste informatie en weet je klant wat je bedoelt. Die kan vervolgens een weloverwogen keuze maken.
2. Bewijs
Als je zegt dat je product is gemaakt van natuurlijke materialen of duurzamer is dan een vergelijkbaar product, dan moet je dit kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld met een recent onderzoek of door het product te benoemen waarmee je het vergelijkt. Gebruik up-to-date informatie. Als de informatie verouderd is, dan kan het zijn dat je claim niet meer klopt. Vertel ook welke bronnen je hebt gebruikt, zodat klanten het kunnen nalezen.
3. Keurmerken
Er zijn heel veel verschillende keurmerken voor duurzame ondernemingen en producten. Het gebruik hiervan is een betrouwbare manier om te bewijzen dat je duurzaam bezig bent. Een overzicht van alle keurmerken vind je op de keurmerkenwijzer.
Voordat je een keurmerk mag gebruiken moet je aan speciale regels voldoen die passen bij het keurmerk. Je wordt vervolgens door de uitgever regelmatig gecontroleerd of je nog voldoet aan deze regels. Je hebt bijvoorbeeld keurmerken voor het actief verminderen van je CO2-uitstoot of een keurmerk om te laten zien dat er geen dierproeven worden uitgevoerd voor je product. Het aanvragen en gebruiken van een keurmerk kost vaak wel tijd en geld.
4. Twijfel
Heb je twijfels of je verhaal voldoet aan de regels om je duurzaamheidsclaims te onderbouwen? De ACM heeft hiervoor de “Leidraad Duurzaamheidsclaims” opgesteld. Hierin staan veel voorbeelden en vind je meer uitleg.
Duurzaam ondernemen betekent bewuste keuzes maken. Daarbij horen ook je verzekeringen. Je bent zeker van je bedrijf en weet wat je wilt verzekeren. Bij ZEKUR kies je zelf de zakelijke verzekeringsbundel die het beste bij jouw bedrijf past. Bereken hier je premie.