Zo laat je zien dat jij duurzaam onderneemt!

21 april 2023

Onderneem duurzaam, let op greenwashing

Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. Maar hoe zorg je er voor dat je je klanten goed informeert over hoe duurzaam je bedrijf is, zonder dat er sprake is van greenwashing? We geven 4 tips!

Misschien wil jij ook wel aan je klanten laten zien dat jij duurzaam onderneemt. Bijvoorbeeld doordat je alleen gerecyclede producten aanbiedt of actief bezig bent met het verminderen van je CO2-uitstoot. Maar let op dat je je niet duurzamer voordoet dan je bent. Het weglaten van informatie, overdrijven of liegen over hoe groen of duurzaam iets is, wordt greenwashing genoemd. Dit is verboden en hier worden boetes voor gegeven door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Bekijk onze tips om greenwashing te voorkomen.

 

1. Duidelijke informatie

Greenwashing kan komen door verwarrende informatie. Als je bijvoorbeeld op je verpakking zet ‘Gemaakt van gerecycled materiaal’, is het niet duidelijk of het gaat over het product of over de verpakking. Of misschien is maar een deel van het product of de verpakking gerecycled. Vertel daarom precies hoeveel en wat er is gerecycled.

Ook is er een verschil tussen duurzaam ondernemen of een duurzaam product. Je onderneemt duurzaam omdat je bijvoorbeeld je eigen energie opwekt, je zoveel mogelijk zakelijk met de fiets of het OV reist of je producten duurzaam verzendt. Maar misschien zijn je producten of diensten niet duurzaam. Door duidelijk erbij te zetten of het over je bedrijf gaat of over het product geef je de juiste informatie en weet je klant wat je bedoelt. Die kan vervolgens een weloverwogen keuze maken.

 

2. Bewijs

Als je zegt dat je product is gemaakt van natuurlijke materialen of duurzamer is dan een vergelijkbaar product, dan moet je dit kunnen bewijzen. Bijvoorbeeld met een recent onderzoek of door het product te benoemen waarmee je het vergelijkt. Gebruik up-to-date informatie. Als de informatie verouderd is, dan kan het zijn dat je claim niet meer klopt. Vertel ook welke bronnen je hebt gebruikt, zodat klanten het kunnen nalezen.

 

3. Keurmerken

Er zijn heel veel verschillende keurmerken voor duurzame ondernemingen en producten. Het gebruik hiervan is een betrouwbare manier om te bewijzen dat je duurzaam bezig bent. Een overzicht van alle keurmerken vind je op de keurmerkenwijzer.

Voordat je een keurmerk mag gebruiken moet je aan speciale regels voldoen die passen bij het keurmerk. Je wordt vervolgens door de uitgever regelmatig gecontroleerd of je nog voldoet aan deze regels. Je hebt bijvoorbeeld keurmerken voor het actief verminderen van je CO2-uitstoot of een keurmerk om te laten zien dat er geen dierproeven worden uitgevoerd voor je product. Het aanvragen en gebruiken van een keurmerk kost vaak wel tijd en geld.

 

4. Twijfel

Heb je twijfels of je verhaal voldoet aan de regels om je duurzaamheidsclaims te onderbouwen? De ACM heeft hiervoor de “Leidraad Duurzaamheidsclaims” opgesteld. Hierin staan veel voorbeelden en vind je meer uitleg.

Duurzaam ondernemen betekent bewuste keuzes maken. Daarbij horen ook je verzekeringen. Je bent zeker van je bedrijf en weet wat je wilt verzekeren. Bij ZEKUR kies je zelf de zakelijke verzekeringsbundel die het beste bij jouw bedrijf past. Bereken hier je premie.

Gerelateerd

9 april 2025
Schijnzelfstandigheid als zzp’er: hoe zit dat?

Het is de laatste tijd veel het nieuws: schijnzelfstandigheid onder zzp’ers. Sinds dit jaar controleert de Belastingdienst hier veel strenger op. Maar wat houdt schijnzelfstandigheid precies in? En hoe weet je of je een opdracht als zzp’er kunt uitvoeren of dat je eigenlijk in loondienst zou moeten? We zochten het voor je uit.

5 maart 2025
Productaansprakelijk­heid: hoe zit dat?

Het maken van producten brengt risico’s met zich mee. Je kunt aansprakelijk gesteld worden als een klant schade oploopt door het gebruik van jouw product. Die aansprakelijkheid geldt soms ook als je producten importeert en doorverkoopt. Eind 2024 zijn de regels rondom de veiligheid van producten strenger geworden. Hoe zit het nou met productaansprakelijkheid?

22 oktober 2024
Tips voor een goed netwerkgesprek

De ene ondernemer knoopt met iedereen een praatje aan, terwijl de ander het gesprek liever uit de weg gaat. Leuk of niet, een sterk netwerk kan je onderneming een flinke duw in de rug geven. Maar wat komt er allemaal kijken bij een netwerkgesprek? We hebben enkele tips op een rijtje gezet.

8 oktober 2024
Alleen werken: hoe houd je het leuk?

Voor veel zzp’ers biedt freelancen veel vrijheid. Zo bepaal je zelf wanneer je werkt en welke opdrachten je aanneemt. Maar alleen werken heeft ook mindere kanten. Eenzaamheid ligt op de loer en het is soms lastig om grenzen aan te geven. In deze blog geven we tips om het freelancen leuk en gezond te houden.

31 augustus 2023
Help, mijn klant betaalt niet!

De meeste facturen worden door klanten gewoon netjes betaald. Maar wat doe je als een klant maar niet wil betalen? Je loopt inkomsten mis en je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan het sturen van betalingsherinneringen en andere procedures om jouw geld te krijgen. Om je te helpen, geven we je een aantal tips om te voorkomen dat je klant wanbetaler wordt en wat je kunt doen als het toch zover komt.