Bij je ZEKUR Zorgverzekering krijg je een zorgpas. Je zorgpas zit standaard digitaal in de ZEKUR Zorg App na de ingangsdatum van je zorgverzekering. In Nederland is de digitale versie namelijk voldoende. Wil je toch liever ook een fysieke pas? Vraag die dan eenvoudig zelf aan in Mijn ZEKUR Zorg of de ZEKUR Zorg App.
Je zorgpas in het buitenland
Je zorgpas van ZEKUR is meteen je European Health Insurance Card (EHIC). Dat is handig als je tijdelijk naar het buitenland gaat voor vakantie, voor je werk of studie. De EHIC geeft je namelijk recht op dezelfde medische zorg als waar de inwoners van het land waar je bent recht op hebben. Als je je pas laat zien, hoef je de zorgkosten niet voor te schieten. De rekening gaat dan direct naar ons.
Ziekenhuizen zijn vaak bekend met de EHIC, maar niet alle huisartsen, apothekers en andere zorgverleners accepteren de digitale EHIC. Dit is namelijk geen officieel document. Heb je geen pas bij je en heb je zorg nodig in het buitenland? Bel dan met de ZEKUR Zorg Alarmcentrale +31 40 297 57 60. We sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener.
Vergoeding van de kosten
Je krijgt niet altijd de kosten volledig vergoed. De zorgkosten kunnen per land namelijk sterk verschillen.
Kosten voor medisch noodzakelijke zorg worden vanuit de basisverzekering vergoed tot het bedrag dat je in Nederland voor de behandeling vergoed zou krijgen. Is de behandeling in het buitenland duurder dan in Nederland? Dan betaal je als je alleen een basisverzekering hebt het verschil zelf.
Met de aanvullende zorgverzekeringen Extra ZEKUR Zorg en ZEKUR Buitenland en Reis heb je een werelddekking voor noodzakelijke medische zorg in het buitenland. Je krijgt de medische kosten voor spoedeisende hulp dan volledig vergoed. Neem altijd wel van tevoren contact op met de ZEKUR Zorg Alarmcentrale!
Als de kosten via EHIC met ZEKUR worden verrekend, heeft dit geen gevolgen voor je eigen risico. In alle andere gevallen worden de kosten voor spoedeisende hulp - die niet zijn vrijgesteld van het eigen risico - verrekend met je eigen risico.
Geldigheid
Met je EHIC ben je in alle landen van de Europese Unie verzekerd voor noodzakelijke medische zorg. Daarnaast is de pas ook geldig in Liechtenstein, Zwitserland, Noorwegen, IJsland en het Verenigd Koninkrijk.
De EHIC biedt geen dekking als je bewust naar een andere lidstaat reist om daar een medische behandeling te ondergaan (planbare zorg). De pas geldt ook niet voor zorgkosten die je maakt in het land waar je woont.
De EHIC is geldig zolang je bij ZEKUR Zorg verzekerd bent en tot de datum die op de kaart staat. Als je je zorgverzekering opzegt of de verzekering wordt opgeschort mag je de pas niet meer gebruiken. Gebruik je de EHIC dan toch? Dan betaal je de gemaakte kosten aan ons terug.
111-formulier
In sommige landen is de EHIC-pas niet geldig. Je hebt dan voor medische hulp een 111-formulier nodig. Het gaat om de volgende landen:
- Bosnië-Herzegovina
- Montenegro
- Tunesië
- Turkije
- Servië
Je vraagt het 111-formulier aan op het moment dat je spoedeisende zorg nodig hebt in een van deze landen. Dit kan via de ZEKUR Zorg Alarmcentrale: +31 40 297 57 60. De Alarmcentrale vertelt je ook welk ziekenhuis het formulier accepteert en zorgt ervoor dat het formulier rechtstreeks naar de zorgverlener wordt verstuurd. Heb je al zorgkosten gemaakt voordat je het 111-formulier hebt aangevraagd? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de ZEKUR Alarmcentrale.
Ga je naar een van de bovenstaande landen en is dat het land waar je vandaan komt? Vraag dan vóór je vertrek het 111-formulier bij ons aan. Je neemt daarvoor contact op met onze klantenservice 0900 25 93 587. Je kunt dit formulier dan gebruiken als je korter dan een jaar in dat land verblijft en je spoedeisende zorg nodig hebt.
Buitenlandverklaring
In sommige landen heb je een Engelstalige verzekeringsverklaring nodig. Dit heet ook wel een buitenlandverklaring. Met deze verklaring toon je aan dat je tijdens je verblijf in het buitenland verzekerd bent voor medische kosten.
De landen waar je deze verklaring nodig hebt zijn:
- Cuba
- Rusland
- Venezuela
- Wit-Rusland
- Zuid-Afrika
Vraag deze verklaring ruim voor je vertrekdatum aan. Bel met 0900 25 93 587 en je ontvangt de verklaring binnen 5 werkdagen via de mail.
Een buitenlandverklaring geeft je niet automatisch recht op medische zorg in het buitenland. Informeer je daarom vooraf goed over de dekking. Zo voorkom je financiële verrassingen achteraf. Bel direct de ZEKUR Zorg Alarmcentrale als je in het buitenland bent en je zorg nodig hebt die niet kan wachten tot je weer thuis bent. Het nummer is +31 40 297 57 60.
Goed voorbereid op reis
Ga je binnenkort naar het buitenland? Bereid je dan goed voor. Om je te helpen hebben we een aantal belangrijke zaken rondom je zorg- en reisverzekering op een rijtje gezet. Dan weet je vooraf en tijdens je reis waar je aan toe bent. Zo ga je goed voorbereid op reis.