Als je een geneesmiddel koopt bij de (internet)apotheek, betaal je niet alleen voor de kosten van het geneesmiddel zelf. Je betaalt ook voor de dienstverlening van de apotheek. Voor elk geneesmiddel betaal je terhandstellingskosten. Daarnaast kan de apotheek je kosten voor een begeleidingsgesprek bij een nieuw geneesmiddel in rekening brengen. De kosten van deze dienstverlening vallen onder het eigen risico.

De dienstverlening van de apotheek

Er zijn 2 soorten kosten die de apotheek rekent voor service:

  1. Terhandstellingskosten: deze kosten zijn bijvoorbeeld voor het controleren of je de juiste medicijnen krijgt, het controleren van de dosering en of het gebruik van het medicijn juist is. Daarnaast controleert de apotheek welke medicijnen je nog meer gebruikt en waakt de apotheek ervoor dat je geen verkeerde combinatie van medicijnen gebruikt. Je betaalt deze kosten elke keer dat je een medicijn haalt.
  2. Kosten begeleidingsgesprek: als je een nieuw medicijn krijgt, dan vertelt de apotheker of apothekersassistent hoe je dit het beste kunt gebruiken. En waar je op moet letten als je het medicijn gebruikt. Dit is een begeleidingsgesprek. Je betaalt deze kosten als je een nieuw medicijn krijgt. Of als het meer dan een jaar geleden is dat je het medicijn hebt gebruikt.

De hoogte van de kosten kan verschillen

Meestal is het tarief bij de eerste keer dat je een medicijn krijgt ongeveer € 12. Maar dit kan verschillen per apotheek, per medicijn en per tijdstip. Bijvoorbeeld als:

  • je het medicijn ’s avonds of in het weekend haalt
  • de apotheker het medicijn zelf moet maken
  • het medicijn is verpakt in een weekdoseersysteem

Jouw apotheker kan al jouw vragen beantwoorden over terhandstellingskosten en de kosten van het begeleidingsgesprek.