Voor sommige zorg en hulpmiddelen moet je eerst toestemming van ons krijgen om een vergoeding te krijgen. Deze toestemming noemen we ook wel een machtiging. Pas als je machtiging is goedgekeurd, krijg je de kosten vergoed. Op deze pagina leggen we uit hoe het aanvragen van een machtiging in zijn werk gaat.

In ons vergoedingenoverzicht zie je voor welke zorg en hulpmiddelen je toestemming nodig hebt. Of bekijk welke machtigingen je kunt aanvragen.

 

Machtiging via zorgverlener

Je hoeft niet altijd zelf een machtiging te regelen. Ga je naar een zorgverlener waar we een contract mee hebben? Dan vraagt de zorgverlener de machtiging vaak voor jou aan. In onze Zorgvinder zie je met welke zorgverleners we een contract hebben afgesloten.

Zo vraag je zelf een machtiging aan

Bij het aanvragen van een machtiging doorloop je een aantal vaste stappen. Deze stappen leggen we hieronder uit. Zo weet je wat je kunt verwachten als je een machtiging aanvraagt.

Machtiging aanvragen

Soms heb je een machtiging nodig om bepaalde zorgkosten vergoed te krijgen. Vraag de machtiging aan voordat je de zorg gebruikt. Zo voorkom je financiële verrassingen achteraf. Bekijk alle machtigingen.

We beoordelen je aanvraag

We gaan je aanvraag zorgvuldig beoordelen. Je krijgt binnen 2 weken een reactie van ons. Hierin staat of je machtiging is goedgekeurd en welke kosten vergoed worden.

Machtiging goedgekeurd. Wat nu?

Je kunt nu een afspraak maken met je zorgverlener om je behandeling te beginnen. Heb je een machtiging aangevraagd voor hulpmiddelen of medicijnen? Dan kun je met onze toestemmingsbrief naar je leverancier.

Machtiging afgewezen. Wat nu?

Als je machtiging door ons is afgewezen krijg je geen vergoeding voor de zorg of het hulpmiddel waarvoor je een machtiging hebt aangevraagd. Ben je het niet eens met deze beslissing? Vraag dan een nieuwe machtiging aan. Leg hierin duidelijk uit waarom je het niet eens bent met de eerdere afwjizing.